Nakon salve negativnih kritika
otišao sam u kino s niskim očekivanjima. Na kraju nije ni ispalo tako loše. „Batman vs. Superman – Zora pravednika“
konačno je na platno doveo obračun dva najpoznatija strip junaka. U samom naslovu
se krije možda i najveći problem filma. On je istodobno i Batman vs. Superman i
Zora Lige Pravde, kao i obračun s Lexom
Luthorom i Doomsdayem. Sve to
ugurati u jedan film, a još se pritom ograničiti prilično nekoherentnim prethodnikom
bio bi težak zadatak za bilo kojeg scenarista. „Batman vs. Superman“ nije
toliko loš koliko su ga neki kritičari pokopali, ali je u odnosu na uloženo
vrijeme i novac, kao i potencijal likova, daleko slabiji nego što bi trebao
biti.
Kao kod svake priče i ovdje treba
krenuti od početka. Početak je, u ovom slučaju nažalost, u ranijem filmu DC
filmskog svemira – „Čovjek od čelika“.
U tom nas je filmu režiser Zack Snyder
upoznao sa svojom vizijom Supermana, a naknadno je odlučeno da taj film bude
začetnik novog filmskog svemira u kojem će egzistirati najpoznatiji DC
superjunaci. Iako je ta odluka očito donesena po uzoru na Marvel, sama po sebi
i nije morala ispasti lošom. Warner/DC veleumovi odlučili su u potpunosti odvojiti
svoj filmski i TV svijet i u „Batman vs. Superman“ predstaviti gotovo cijelu
Ligu Pravde. To je automatizmom značilo da se u filmskom svemiru neće
pojavljivati Grant Gustin i Stephen Amell u ulogama Green Arrowa i Flasha, ali i da se Batman i Superman ne smiju izrijekom spominjati
u TV svemiru. Koliko je ta odluka bila opravdana pokazat će vrijeme, ali
obrazloženje koje smo za nju dobili bilo je u najmanju ruku kontradiktorno. Ono
što vrijedi za Batmana i Supermana, očito ne vrijedi za Flasha i Green Arrowa.
U obrazloženju je rečeno kako „bi gledateljstvo bilo zbunjeno s više različitih
verzija najpoznatijih superjunaka“. Podcjenjivanje publike rijetko završi
dobro, a čini mi se da je upravo to neke od kritičara nabrusilo protiv novog
nastavka priče o DC-jevim superjunacima.
„Zora Pravednika“ je u mnogočemu
bolji film od „Čovjeka od čelika“. Dok je u prethodniku Zack Snyder dao na volju
svojim igrarijama s CGI specijalnim efektima i pokušajima da ionako
omipotentnog Supermana napravi većim od života, ovdje je prostor za to bio
relativno ograničen. Batman je nužno prizemljio takav narativ i u prvom dobrom
scenarističkom potezu preispitao takav pristup Supermanu. Ono što je bilo
najvećim propustom prethodnika iskorišteno je za početak nastavka. Upravo
božanska priroda „Čovjeka od čelika“ ovdje je stavljena pod povećalo, a
destruktivni raspašoj u kojem je Superman izgledao kao mješavina Hulka i Transformera iskorišten je kako klica nepovjerenja između dvojice
superjunaka. S obzirom da su odnekud morali početi, ovo su Chris Terrio i David S.
Goyer odradili dosta dobro.
Kako film kreće dalje, tako
upoznajemo oba junaka u njihovom prirodnom okruženju, a Ben Affleck postaje prilično dobar Batman (svoj skepsi i mržnji
unatoč). Jedna od glasnijih kritika na ovu inkarnaciju „čovjeka-šišmiša“
glasila je kako on ne ubija, a da je u ovom filmu pobio svu silu ljudi. Takva
kritika ovdje ne drži vodu jer u jedinoj sceni u kojoj on eksplicitno ubija
ispada da – sanja. Snovi čovjeka koji je izgubio roditelje (da, i to smo vidjeli
po sto i prvi put) i noću se oblači u šišmiša da lovi kriminalce i moraju biti
mračni, zar ne? Klica nepovjerenja s početka, razvija se u interesantan sukob
dvojice junaka koji, ipak, donekle gubi na uvjerljivosti kako se film bliži
kraju.
Jedan od glavnih razloga zašto je
to tako je Lex Luthor (Jesse Eisenberg) koji
je potpuno promašeno napisan i jedan je od likova koji uopće ne odgovara svom
stripovskom predlošku. Imao sam dojam da gledam mješavinu Jokera i Zuckenberga
svaki put kad bi se Eisenberg pojavio na platnu, a to nije nešto što bi Lex
Luthor trebao biti. Luthor je prije svega kriminalac populist, čovjek koji zna
iskoristiti svoj šarm, novac i moć da dobije što želi. Ovdje je napisan kao neprilagođeni
sociopat koji se usto krevelji kao da nastoji iskopirati Jokera. Ne znam je li
problem u Eisenbergu ili u tome što scenariste progoni duh Heatha Ledgera, ali taj ih je propust uveo u nekoliko sljedećih.
Film očito nije sasvim svjestan toga
što bi trebao biti. Obračun Batmana i Supermana, uvod u Ligu Pravde ili
spašavanje svijeta od Doomsdaya. Način na koji je prikazan Lex uveo je
scenariste u problem jer je tu psihotičnost morao pokazati i u praksi. Kroz
čitanje mita o Supermanu u radovima Granta
Morrisona, Dana Jurgensa ili Johna Byrnea (da istaknem samo neke)
možemo primijetiti kako je u stripovskom predlošku Lex Luthor lik vrlo jasnih
motivacija kojem je Superman jasno izražena prijetnja. Snyderovi filmovi i
inače imaju problema s dijalozima i motivacijama. U „Čovjeku od
čelika“ trivijalni dijalozi bili su i jače izraženi, a ovdje posebno u oko bode
dijalog Lois Lane (Amy Adams) s
teroristom u pustinji:
Nisam
znao da ću imati posla s damom. Ja nisam dama – odgovara Lois – ja sam novinarka.
U pojedinim je trenucima teško bilo
pronaći fokus. Prvu polovicu filma izgradili smo oko iščekivanja sukoba između
gothamskog šišmiša i metropolskog vanzemaljca. Kad se on konačno dogodio,
ostvaren je tako nelogično i trivijalno da i nije preostalo dugo nego
usporediti čitavu tu scenu s prebrzo popijenom bocom skupoga šampanjca. Toliko
dugo nešto čekaš, a na kraju se svede na podudaranje imena. Put od animoziteta
do savezništva je prebrz, neuvjerljiv i loše izveden. No, tek što se dogodi
film već šiba dalje. Doslovce. Pojavom Doomsdaya (kojeg Luthor proizvede u
najboljoj Jokerovoj maniri) svijet je ugrožen i naši će junaci morati stati
zajedno ako misle odvratiti tu prijetnju. Tu se pojavljuje i Diana Prince (Gal Gadot) u ulozi Wonder
Woman kao neočekivan (ako niste pogledali trailer
u kojem je sve to otkriveno) saveznik.
„Zora pravednika“ svakako ima više
referenci i humora od „Čovjeka od čelika“. To je pozitivna promjena. S
referencama kao nije ti ovo 1938. ili
dijalogom Batmana i Marthe Kent
dobilo se više nego s cijelom gradnjom mita u čovjeku od čelika. Već je Donnerov Superman pokazao da ti likovi
najbolje funkcioniraju kad im se omogući bijeg od toga da budu „prepametni za
svoje dobro“.
Predvoditelji u Blitzu bi se također trebali zamisliti.
Film ima nekoliko grešaka u prijevodu, a posebno je zanimljivo istaknuti onu u
kojoj su Batmanovi roditelji umrli „u slivniku“ dok on objašnjava Supermanu
kako su, u originalu „died in
a gutter/umrli u jarku“.
Za ovaj je film iskorišteno
nekoliko prvoklasnih stripovskih naslova koji bi svaki za sebe mogli biti
poseban film. „Povratak Mračnog viteza“
(kod nas ga je izdala Fibra, za svaku preporuku) Franka Millera i „Supermanova
smrt“ (Dan Jurgens) samo su najočitiji. Tu je, zapravo prvi od dva problema
zbog kojih ovaj film nije onako dobar kao što je mogao (i trebao) biti.
Naknadna odluka da „Čovjek od čelika“ bude prvi film DC filmskog svemira,
uvođenje Lige pravde i kompiliranje zasebno odličnih priča od ovog su filma
stvorili uvod u ono što tek slijedi i kolaž fragmenata koji funkcioniraju svaki
za sebe, a ne kao dio cjeline. Kad se tome doda nedostatak Snyderovog osjećaja
za likove, dijalog i priču, dobije se film koji ni izbliza nije ispunio
ponuđeni potencijal.
U nekoliko sam razgovora prije
filma spomenuo da će „Zora pravednika“ biti onoliko dobar film koliko Snyder uspije
zadržati svoje CGI destruktivno ludilo. Ako mu netko još objasni da Superman
nije Hulk, tim bolje. Neoprostivo je što pojedine scene borbe s Doomsdayem
izgledao jeftino i neuvjerljivo. Za film s ovakvim proračunom, koji režira
redatelj sklon efektima i vizualnom, to je moralo izgledati bolje.
Konačni proizvod ima nekoliko sjajnih
elemenata, u dosta toga gradi novu i drugačiju mitologiju, a okuplja i zanimljiv
potencijal za naredne filmove. Pogotovo u dijelu priče koji se odnosi na
Batmana gdje mi se čini da će Jeremy
Irons kao Alfred preuzeti više inicijative nego što je mogao Michael Caine u Nolanovoj verziji. Što se Supermana tiče, Henry Cavill je ovdje izgledao opuštenije nego u prethodnom filmu
pa je samim time i njegova gluma bila uvjerljivija.
Zaključak priče glasi da smo dobili
uvod u DC svemir. Problem je što je taj uvod samo jedan film, a materijala ima
za dva ili tri. Film je solidan i nije ni izbliza loš kao što neke kritike daju
naslutiti. No, kad se uzme u obzir da se ovdje radi o dva najpopularnija
superjunaka u povijesti, s daleko najvećim marketinškim potencijalom, onda je
jedini mogući zaključak da „Batman vs. Superman: Zora pravednika“ nije dovoljno
dobar.
Za nešto više morat ćemo, bojim se,
sačekati Snyderov odlazak.
Ocjena: 6/10
IMDB
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar