RECENZIJA: "Before I Wake / SOMNIA" (2016.) - Neuspjela kombinacija psihološkog horora, fantazije i nadnaravnog.

Režija Mikea Flanagana, glavna uloga Jacoba Tremblaya i poster koji neodoljivo podsjeća na "Kad jaganjci utihnu" vjerojatno su sami po sebi dovoljna preporuka da pogledate film "Before I Wake", poznat također kao "Somnia", ali mnogi će doživjeti blago razočaranje. Naime, radi se o hororu koji se sastoji od više aspekata (psihološki, fantazija i nadnaravno), a sve to skupa ostavlja dojam da je ovo bio ipak preveliki zalogaj za vrlo perspektivnog redatelja.

Po uzoru na sve češće psihološke horore (toliko spominjani "Babadook"), "Somnia" počinje prikazom teške prošlosti koja proganjana glavne likove. Jessie (Kate Bosworth) i Mark (Thomas Jane) su roditelji koji se teško nose s gubitkom sina, a kako bi preboljeli vlastitu bol odlučuju se na posvojenje djeteta. U njihovu kuću dolazi Cody (Jacob Tremblay), dječak čija majka je preminula dok je on imao samo tri godine. Codyju je ovo već treća obitelj koja ga posvaja, a prijašnje dvije su zadesile tragične sudbine. Cody nije poput Esther iz "Orphana", on je prostojno odgojen miran dječak koji samo ne voli spavati. Radi sve kako ne bi zaspao, jede šećer i pije kofeinske napitke, ali prije ili kasnije svladat će ga san. Dok Cody spava njegovi snovi se manifestiraju u realnosti što je iznimo lijepo dok sniva dječje snove, ali u trenucima kad sanja noćne more, realnost postaje pogubna za sve oko njega.

U današnje vrijeme vrlo teško je smjestiti filmove u samo jednu žanrovsku kategoriju, a "Somnia" je idealan primjer toga. Radi se o filmu koji je okarakterizian kao horor/triler, ali u njemu ima svega pomalo - horora, trilera, drame i fantazije. Moram priznati da mi je takav način snimanja filmova vrlo zanimljiv i to može biti samo plus, naravno ako se ispravno odradi. Problem ovog filma se ne krije u kombinaciji žanrova, već u činjenici što se redatelj i scenarist nisu mogli odlučiti za samo jedan tip horor elemenata. "Somnia" počinje mirno, poput psihološke drame u kojoj je prisutna fantazija, baš kao u del Torom "Panovom labirintu", ali nažalost radnja se ne fokusira na toj kreativnoj ideji već nastavlja lutati među različitim podžanrovima horor filmova.

U Codyjevim snovima javlja se čudovište "Kanker Man" koje jede ljude, a u takvom spletu okolnosti neizbježne su već toliko isfurane 'jump scare' scene. Kao rezultat postojanja "Kanker Mana" mijenja se i realnost koja sada postaje spoj fantazije i nadnaravnih događaja. Naravno da su svi ti elementi učinili film vrlo zahtjevnim i kreativnim, ali teško je spojiti sve niti i privesti priču kraju, a da pritom dobijemo neki logičan završetak. Za scenarij filma zaslužni su Mike Flanagan i Jeff Howard (radili su zajedno na "Oculusu") i mora im se priznati da su donekle uspjeli napraviti gotovo nemoguću misiju. U većini slučajeva tvorci horor filmova se ne opterećuju previše razjašnjavanjem priče, ali "Somnia" ima izvrstan rasplet u kojem je skoro sve sjelo na svoje mjesto. Skoro. Ostao je jedan dio filma koji je potpuno nelogičan, ali nažalost to je rezultat prevelike želje da se napravi nešto posebno.

Scenarij pati od podosta klišeja koji su uglavnom vezani uz tragičnu smrt Markovog i Jessienog djeteta, ali to se u neku ruku može opravdati jer je cilj bio prikazati emocionalnu patnju i bol kroz koje prolaze njegovi roditelji. Režija s učestalim promjenama tempa nije donijela skoro ništa dobroga. Neujednačen ritam je pridonio nepredvidljivosti filma, ali i njegovoj razvodnjenosti i mlakosti. Druga polovica radnje sadrži dosta uznemirujućih trenutaka od kojih prolaze trnci kroz tijelo, ali uzrokuju ih već toliko puta viđeni jeftini horor trikovi.

Vrlo često događaji prije same premijere filma odrede njegovu sudbinu, a pokazalo se da je to slučaj i sa "Somniom". Premijera filma je bila zakazana za prije gotovo godinu dana, ali zapelo je od strane producentske kuće koja je imala određenih novčanih problema. Očita je i skepsa ljudi zaslužnih za promociju filma jer je zbog njih Flanagan morao mijenjati jednu svoju naviku. Naziv njegovih filmova u posljednih nekoliko godina uglavnom čini jedna latinska riječ ( absentia = odsutnost, oculus = oko, somnia = san), a zbog komercijalnih razloga "Somnia" je preimenovana u "Before I Wake". Da stvar bude još gora za film, zasad je otkazano njegovo prikazivanje u Americi i Velikoj Britaniji.

Najpozitivnija strana filma je nevjerojatni Jacob Tremblay. Ako smo nakon "Sobe" konstatirali da smo svjedočili pojavi potencijalne zvijezde, nakon "Somnie" je vrlo jasno da Tremblay već je zvijezda i to svjetskih razmjera.

Očekivao sam više od redatelja koji se u posljednjih nekoliko godina specijalizirao za horore. Nisam bio siguran kud će odvesti njegov najnoviji uradak, ali nisam u potpunosti nezadovoljan, ima tu jako dobrih ideja i pokušaja. Bilo bi zanimljivo vidjeti što bi del Toro napravio s ovakvom potencijalnom pričom.