RECENZIJA: "Que Horas Ela Volta aka The Second Mother / Druga majka" (2015.) - Satiričan pogled na društvene klase.

Filmovi koji se bave socijalnim i društvenim aspektom života u posljednje vrijeme su pravi mamac za kritiku, ali i širu publiku. Sve je više redatelja koji se odlučuju ekranizirati priče iz svakodnevnog života i nerijetko koriste film kao sredstvo za ukazivanje na probleme s kojima se susrećemo u modernom svijetu. Brazilski "Que Horas Ela Volta" je upravo takav film. Simpatična je to drama s elementima komedije čija glavna ideja je ponuditi humorističan, ali i poučan pogled na klasifikaciju društva na bogate i siromašne. U današnje vrijeme kad novac igra glavnu ulogu u društvu, javlja se pitanje što je to što definira društveni položaj pojedinca i određuje 'normalne' okvire ljudskog ponašanja.

Val je kućna pomoćnica u bogatoj obitelj smještenoj u predgrađu Sao Paula. Zaposlena kod njih dugi niz godina, Val živi zajedno sa svojim 'šefovima'. Moglo bi se reći da je Val savršen radnik - ispunjava sve svoje dužnosti i zna gdje joj je mjesto. Ne miješa se u živote svojih poslodavaca i ostavlja dojam ponizne žene koja bespogovorno sluša sve što joj se kaže. Stvari se uvelike mijenjaju po dolasku njezine kćeri Jéssice koja joj dolazi u posjet nakon dužeg vremenskog perioda. Jéssica je ambiciozna djevojka koja želi upisati fakultet i ima potpuno drugačije stavove od svoje majke. Useljava se u sobu za goste u kući u kojoj Val radi, a vrlo brzo će unijeti nemir u obitelj i snažno utjecati na sve stanare.

Naslov filma je vrlo zanimljiv i ima dublje značenje. Pojam 'druge majke' u ovom filmu može imati dva tumačenja. Prvi bi bio kroz lik Val koja je majka kompletnoj obitelji za koju radi i svakodnevno se brine. No, u njenom liku se krije jedna ironija - bliža je sa njima nego s vlastitom kćeri koju je napustila kako bi zaradila novac. Kao 'drugu majku' također možemo promatrati mladu Jéssicu koja svojim ponašanjem i stavom mijenja živote drugih ukućana i vrlo često im daje životne lekcije na koje oni ne reagiraju baš najbolje. Jéssica je najprirodnija među njima i nema 'dlake na jeziku' te ne priznaje autorite niti unaprijed određena nepisana pravila koja vladaju u kući. Kroz duhovite situacije proizlazi slika u kojoj se Val 'ruga' klasičnoj podjeli i pokazuje da svatko može biti ono što zapravo jest, neovisno o imovinskom statusu.

Redateljica Anna Muylaert, najpoznatija po filmu "O Ano em Que Meus Pais Saíram de Férias", odlučila se za vrlo slikovit prikaz kuće koja je zapravo preslika društva kojem želi uputiti kritiku. Vlasnici žive u gornjem dijelu kuće i točno se zna u kojim prostorijama oni borave i za kojim stolom jedu dok Val i ostala kućna posluga žive i spavaju u podrumu koji nije niti približno luksuzan kao gornji dio kuće. Upravo je Jéssica ta koja ima ulogu 'stepenica' i svojim ponašanjem zapravo ruši tradicionalnu podjelu na donji i gornji kat. Ulaskom u prostorije gdje obitavaju 'gazde' ona indirektno upada u njihove živote te unosi potpunu pomutnju na koju nitko nije spreman.

Razbijanje predrasuda i postavljenih barijera urađeno je bez ikakvih oštrih tonova, a to je omogućila izvrsna karakterizacija likova te umjeren humor koji djeluje vrlo prirodno u svim situacijama. Uloga svojevrsne dadilje Val nije nimalo nalik na one na koje smo navikli, a veliku zaslugu za to ima Regina Casé koja je izvrsno odglumila svoj lik. Također, kao njen kontrast izvrsno se uklopila Camila Márdila kao buntovna Jéssica.

"Que Horas Ela Volta" se može vrlo jednostavno rezimirati u jednoj rečenici - Moderna obitelj, staromodna pomoćnica i buntovna kćer. Ako film gledamo u tom kontekstu, možemo reći da je "Que Horas Ela Volta" dopadljiva komedija s ugodnom atmosferom. Ako pak odlučimo 'zagrebati' ispod površine, nazire se drama koju možemo promatrati kao sociološku studiju današnjeg društva. Kako god bilo, ukoliko Vam jedan od dva navedena pristupa djeluje zanimljivo nemojte propustiti ovaj film.