RECENZIJA: "Bacalaureat / Matura" (2016.) - Ambicijom, moralom i kompromisom do uspjeha.

Zadnje dane škole i maturu svi pamtimo po lijepim trenucima, jer kako stara poslovica kaže 'od kolijevke pa do groba, najljepše je đačko doba'. Po završetku srednjoškolskih dana iza sebe ostavljamo brojne uspomene, nestašluke i staro društvo, a okrećemo se nekim novim životnim izazovima. Neki se odlučuju početi samostalno zarađivati dok se drugi pak odlučuju za nastavak obrazovanja upisom na studij. Eliza, odlična učenica iz malog rumunjskog grada, broji zadnje dane prije odlaska na prestižni britanski studij za koji ju već čeka stipendija. Pred njom je još samo polaganje mature u kojoj mora potvrditi svoje izvrsne ocjene, ali tragičan događaj samo jedan dan prije prvog ispita dovest će u pitanje Elizinu budućnost. Nakon pretrpljenog neuspjelog pokušaja silovanja, Eliza je srećom bez fizičkih posljedica, ali njeno emotivno stanje predstavlja veliki problem za uspješno polaganje mature koje je neophodno za upis željenog studija.

Autor ovog rumunjskog filma koji je bio nominiran za Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Cannesu prošle godine je Cristian Mungiu. Mungiu je najpoznatiji po filmovima "Beyond the Hills" i "4 Months, 3 Weeks and 2 Days", a njegov režiserski rad u "Bacalaureatu" je nagrađen na već spomenutom festivalu u kategoriji najboljeg redatelja. U filmu čiji engleski prijevod glasi "Graduation" Mungiu se pozabavio s nekoliko tema, od kojih je Elizina matura u prvom planu. S obzirom na naslov filma, moglo bi se pogrešno naslutiti da je "Matura" film o odrastanju, zabavi s prijateljima i tulumarenju, ali obrađene teme su ipak puno kompleksnije.

Radnja je smeštena u Rumunjskoj devedesetih godina. Vrijeme je to kad je u društvu korupcija prisutna na svakom koraku, a u želji da se novim generacijama pruži bolji život ne biraju se metode. Pomalo neobično, u glavnoj ulozi nije Eliza, već njen otac. Romeo je, zajedno sa suprugom, prošao kroz teške životne periode i sve što sad želi je usmjeriti svoju kćer i olakšati joj budućnost kako ona ne bi prolazila kroz slične probleme kakve je on imao. Romeo je muž, ljubavnik, otac i liječnik. Kao takav, on je tipičan primjer muškarca iz patrijarhalne obitelj. Romeo ima glavnu riječ, sve drži pod kontrolom, ali pritom i gazi sve pred sobom. Kako bi ispunio svoje namjere, Romeo se ne libi činiti nemoralne radnje kao što su ucjena, korištenje društvenog utjecaja i veza. No, je li baš sve pod njegovom kontrolom ili su konci kojima upravlja svojom obitelji već pri pucanju? Uvodna scena nam daje odgovor na to pitanje. Kamen razbija prozor Romeovog stana. Tko je to učinio? Da li su to djeca koja se igraju ispred zgrade ili je pak život odlučio baciti kamen upozorenja Romeu? Vrlo brzo će postati jasno da je Romeo jedan od onih koji vidi trn u tuđim očima, a ne vidi granu u vlastitim.

Obiteljski odnosi su sjajno prikazani. Elizina majka je bolesna, ali razlog za njeno stanje nije bolest već isrcpljenost životom, tuga i razočaranje koji su posljedica Romeovih ambicija i stalne trke za uspjehom. Odnos između nje i Elize je veoma emotivan, i za razliku od Romea, ona dopušta kćeri da živi svoj život kako sama misli da je najbolje. Odnos bračnog para odavno više ne funkcionira, a jedina svjetla točka u njihovim životima je Eliza i njena budućnost. Eliza je ta koja bi u ovoj priči trebala djelovati nesigurno, zbunjeno i neodlučno, ali zapravo je njen otac taj koji je pogubio sve konce i čiji se život polako urušava poput kule od karata. Eliza je oličenje dobro odgojene mlade osobe koja poštuje principe i moralne vrijednosti. Njeno ponašanje predstavlja nadu za neke bolje i manje iskvarene generacije, a kroz njen odnos s ocem prikazani su sukob stavova i kritika društvu koje muče brojni socijalni i društveni problemi.

"Matura" se osim s aspekta odnosa roditelj-kćer može promatrati i s puno šireg aspekta, pojedinac-društvo. Vrijednosti koje primjenjujemo u oba odnosa su usko povezane i vrlo važno je imati na umu da trčeći za uspjehom pritom ne zaboravimo što nas čini boljim ljudima. Spremnost na kompromis, poštivanje moralnih vrijednosti i svačije pravo na odluku su samo neke od njih. Uspjeh ne treba ganjati pod svaku cijenu, jer u svijetu ne postoje samo gubitnici i pobjednici.

Mungiuovu "Maturu" nose izvrsne glumačke predstave i ako ste ljubitelj kvalitetnih drama koje propitkuju društvena i socijalna pitanja, predlažem Vam da ju svakako pogledate.