RECENZIJA: "SPLIT / Podvojen" (2017.) - Shyamalanov povratak korijenima.

Početkom svake godine već uobičajeno izlaze drugorazredni filmovi koji zbog svoje kvalitete i oscarovskih filmova, koji dominiraju tim periodom, bivaju bačeni u drugi plan. "Split" je u ovom slučaju rijetka iznimka i poslužit će kao solidna dvosatna zabava i odmak od emotivnih i teških drama. Redatelj "Splita" je M. Night Shyamalan koji je tijekom svoje karijere ostvario nevjerojatne uspone, ali i padove. Nakon "Šestog čula", "Neslomljivog" i "Misterioznih znakova" uslijedili su Shyamalanovi filmovi koji su doživjeli potpuni fijasko. Zahvaljujući katastrofalnim uratcima kao što su primjerice "Posljednji Airbender" i "After Earth", Shyamalan je postao jedan od onih redatelja čiji filmovi se dočekuju s podsmijehom. Nakon kakvog takvog uspjeha s "Posjetom" iz 2015., dolazi nam "Split" koji na određeni način predstavlja Shyamalanov povratak svojim korijenima. Sasvim je jasno da će u ovom psihološkom trileru sve oči biti uprte u izvrsnog McAvoya i neizbježan 'twist', ali Shyamalan nas je još jednom iznenadio pretvorivši "Split" u svojevrsni nastavak "Neslomljivog" čime je nastavio graditi univerzum u kojem žive ljudi s nadnaravnim sposobnostima.

Početak radnje je tipičan za gotovo svaki film otmice. Nakon samo nekoliko minuta, tri djevojke ulaze u auto na parkirališu i bivaju otete. Njihov otmičar je Kevin, muškarac koji pati od poremećaja podvojene ličnosti, točnije njih čak 23. Tri djevojke bude se u klaustrofobičnoj sobi, ne znajući gdje su niti što se događa. Vrlo brzo dolazi do prvog susreta s otmičarem nakon kojeg postaje jasno da s Kevinom nešto nije u redu i da su djevojke u naizgled bezizlaznoj situaciji.

Odličan James McAvoy jedan je od glavnih razloga zbog kojih je "Split" na trenutke izvrstan psihološki triler. McAvoy je iznimno uverljiv i vrlo lako se prebacuje između nekoliko različitih ličnosti. Iako je glavni lik najavljivan kao osoba s 23 ličnosti, prikazano je njih samo 8. No, marketinški trik je uspio jer je film s budžetom od samo deset milijuna dolara već dosad ostvario deset puta veću zaradu. Sjajan dojam koji ostavlja McAvoy užasno kvare katastrofalno napisani likovi djevojaka i njihovih međusobnih dijaloga. U većini scena gdje su one prisutne "Split" djeluje poput jeftinog 'slashera' čije likove uglavnom 'krase' iritantnost i niski kvocijent inteligencije. Jedina donekle vrijedna spomena je Anya Taylor-Joy koju smo imali prilike gledati u prošlogodišnjoj "Vještici".

Razlike između Kevinovih ličnosti su drastične, a ključnu ulogu u njihovom predstavljaju ima Kevinov odnos s psihijatricom Karen Fletcher. Posebno mi se svidio simboličan put kojim Kevin dolazi k njoj. To su stepenice koje izgledaju poput nekog labirinta ili vrtloga u kojem se vrlo lako izgubiti. Kevin nije samo običan pacijent za iskusnu Fletcher već ona na njega gleda kao na osobu koja ima sposobnosti za nešto više. Pritom se spominje već poznata teza o neiskorištenosti ljudskog mozga, kao i o njegovom mogućem potencijalu. Ovakav slijed događaja već na sredini filma daje naslutiti Shyamalanovo koketiranje s nadljudskim sposobnostima kojima se bavio u nekoliko prijašnjih filmova.

Prikaz Kevinovih ličnost je ujedno najbolji i najzanimljiviji dio filma. Vrlo intrigantno je prikazana borba između svih tih karaktera koji pokušavaju isplivati na površinu ne bi li zavladali Kevinovim umom i tijelom. U pojedinim trenucima "Split" podsjeća na hvaljeni "Identity", prvenstveno zbog same ideje o prikazu osobe s podvojenim ličnostima, ali i zbog misterije koja je prisutna tijekom cijelog filma. No ipak, u "Splitu" nažalost manjka napetosti i ozbiljnosti. Shyamalan je ubacio dozu crnog humora koji će na momente dobrano nasmijati gledatelje, ali s obzirom na okolnosti nisam siguran koliko je to bio pametan potez. Teško je shvatiti film ozbiljnim ako kao takav nije i prezentiran.

Mišljenja nakon ovog filma će vrlo vjerojatno biti podijeljena. Gledatelji koji nisu upoznati s ranije spomenutim "Neslomljivim" mogli bi biti zbunjeni i razočarani raspletom, a fanovi koji su toliko dugo čekali nastavak Shyamalanove trilogije o stripovskim superherojima vjerojatno će zadovoljno trljati ruke. Kad se sve zbroji, "Split" je sasvim solidan uradak, ali i film koji je teško zamisliti bez odličnog McAvoya.