RECENZIJA: "Agenti Shield-a" povezuju Marvelov svemir, ali nisam siguran da znaju gdje im je mjesto.

Joss Whedon je posebna zanimljivost svijeta TV serija. "Firefly" mu fanovi nikad neće zaboraviti (ni oprostiti "Foxu" što ga je ukinuo), "Buffy" je već odavno ušla u kultne serije, a "Dollhouse" i "Dr. Horrible Sing Along Blog" radovi su koja je TV publika itekako zapamtila. Kad je objavljeno da će baš Whedon biti kreativna snaga iza Marvelova svemira i da će krenuti serija "Agenti Shield-a" očekivanja su porasla. Serija je sastavni dio Marvelova svemira i nadopunjuje se s visokobudžetnim filmovima. Kad je krenula s emitiranjem upoznali smo junake i koncept, ali i doživjeli razočaranje jer gotovo cijelu prvu sezonu priča nije mogla naći uporište i smjer u kojem se želi razvijati. Imao sam dojam kako su "Agenti Shield-a" siroče Marvelova svemira za koje se nisu točno odlučili kako bi ga (i kamo) uklopili. Serija nema jednog protagonista iako je Phil Coulson (Clark Gregg) nesumnjivo najvažniji lik u njenom razvoju. Nakon prve polovice početne sezone sumnjao sam da je Coulson sposoban biti nositelj serije. Sve je izgledalo nategnuto, neuvjerljivo i nepovezano. Humor je bio isforsiran, a gluma iskarikirana. Umalo sam odustao od serije. Fanatizam ipak ima svojih prednosti. Upornost mi se isplatila negdje nakon polovice sezone kad je serija konačno (nakon "Thora 2" i "Kapetana Amerike 2") našla smisao unutar veće slike Marvelovog svemira, a činilo se da je i Whedon konačno shvatio što točno želi s pojedinim likovima. Zamka pisanja serije u kojoj je protagonist ustvari grupa, a ne pojedinac krije se u tome što pisci moraju biti u stanju dočarati dinamiku unutar grupe kao i svakog lika pojedinačno. To u prvoj sezoni u većem dijelu nisu uspjeli no zato su u drugoj iznenadili. Razlog zašto pišem o ovoj seriji prije kraja druge sezone je otvaranje "Osvetnika 2: Doba Ultrona". Zadnja epizoda prije izlaska (S02E19) služi kao uvod u film. Iako gledanje epizode nije nužno da bi se film u potpunosti shvatio, reakcije fanova potvrđuju kako je razumijevanje potke lakše ako se i ona pogleda. Što je donijelo vidljivu razliku u kvaliteti u odnosu na prvu sezonu? Tko su ustvari "Agenti Shield-a"? Koje je njihovo mjesto unutar Marvelovog svemira? Pitanja su to na koja ću nastojati odgovoriti u ovom tekstu.

Ukoliko ste gledali prvi dio Marvelovih "Osvetnika" tad ste vjerojatno prepoznali dijete u Philu Coulsonu. Čovjek koji je skupljao sličice "Kapetana Amerike" i koji se veselio Furyjevim idejama poslužio je kao inspiracija Osvetnicima da ostanu na okupu. Njegova smrt je (kako to često biva u stripovima) bila samo varka, a za veliki povratak morali smo dočekati seriju "Agenti Shield-a". Već u prvoj epizodi prilikom regrutiranja Granta Warda (Brett Dalton) u tu jedincu Whedon je dao oduška autoreferencijalnoj zafrkanciji, ali i najavio ležerniji ton serije u odnosu na ono što je do tog trenutka snimljeno u sklopu Marvelova svemira. Ležernost i zafrkancija po kojoj je Marvel inače poznat u ovom je slučaju seriji odmogla i likovi koji su imali naznačen potencijal su se gubili u isforsiranom humoru koji je često promašivao poantu. Serija je, da ponovim još jednom, izgledala kao izgubljeno siroče u svijetu koji je puno veći od nje i koji ju uopće ne priznaje. Iz te faze koja je podsjećala na dolazak Ivice Kičmanovića u veliki grad, serija je počela izlaziti koncem sezone kad su velika braća postala komplementarna radnji u seriji. Tako su se u seriji u nekoliko navrata pojavili Maria Hill (Cobie Smulders) i Sif (Jaimie Alexander), a imali smo priliku svjedočiti i kratkom cammeu Nicka Furyja (Samuel L. Jackson). Svi su se ti likovi prvi put pojavili u visokobudžetnim filmovima, a bilo je očito kako se ovdje radi o pokušaju spašavanja serije koja je zastranila.

"Agenti Shield-a" su nezahvalna serija za pisanje. Ekipu osim spomenutih Coulsona i Granta Warda čine i Melinda May (Ming-Na Wen), Skye (Chloe Bennet), Leo Fitz (Iain De Caestecker) i Jenna Simmons (Elizabeth Henstridge). Iako svaki od tih likova ima pojedinačnog potencijala, tijekom prve sezone svi su postali taoci neinventivnih priča koje su se razlikovale samo u varijacijama. Gledatelji su imali dojam kao da gledaju istu epizodu, samo razvučenu na sezonu. Kako rekoh, to se počelo mijenjati nakon lanjske zimske pauze kad je Whedon očito shvatio da mora dati seriji mjesto unutar veće priče koju gradi jer će ju izgubiti. Priči sigurno nije pomoglo ni to što je popularnost CW-jevog "Arrowa" samo rasla, pa je najavljen i "Flash" i bilo je jasno kako je Marvelu nužan zaokret po pitanju TV produkcije. Tu su scenaristi napravili nekoliko bitnih promjena. Uzeli su Skye koja je bila uvjerljivo najpopularniji lik serije dotad i gurnuli ju u središte priče, a ostalim likovima su dali bitno veće uloge unutar cjeline Marvelova svemira. Skye je nadišla ulogu računalnog genijalca, Fitz i Simmons su se pokazali ljudima od krvi i mesa umjesto suhoparnim znanstvenicima s obiljem lošeg humora, May je postala "Konjica" (lik s iznimno zanimljivom pričom, bitnom za koheziju grupe), a Ward... Ward je iz jednoobraznog lika počeo podsjećati na likove iz "BattleStar Galactice". Kako se prva sezona bližila kraju, tako su i antagonisti postajali snažniji i počela se nazirati pozadinska priča što će kulminirati upravo drugim dijelom "Osvetnika". U drugoj sezoni serija se uglavnom bavila razvojem te priče i daljnjom karakterizacijom tima tako da je većina nedostataka iščezla. Tu svakako treba istaknuti i druge pravce Marvelove TV produkcije kao što su "Agent Carter" i "Daredevil" koje su (svaka na svoj način) učvrstile ulogu "Agenata Shield-a" kao kohezivnog tkiva Marvelova svemira.

Druga sezona ima nekoliko paralelnih radnji, tako osim problema infiltracije Hydre u Shield (tematizirane u Kapetanu Americi) imamo i početak priče koja će se razviti u "Inhumans" (naznačenu i u "Čuvarima galaksije"). Taj se dio priče proteže u treću fazu razvoja Marvelova svemira koja će kulminirati "Infinity War" potkom u idućem nastavku "Osvetnika". Sve to skupa, uz najavljeni povratak Spidermana u priču, ponovno stavlja kohezivnu ulogu "Agenata Shield-a" na tanak led. Previše je priča koje treba povezati zbog čega pati vezivanje za likove. Upravo zato mi se sviđa ovo što je urađeno s (S02E19) posljednjom epizodom serije prije izlaska "Osvetnika". Uvod u film stavio je Coulsona i njegov tim u poziciju u kojoj se neke od zapetljanih niti trebaju razriješiti, ali i poziciju na kojoj neki od najvažnijih likova (Skye) konačno mogu odgovoriti na pitanje prave svrhe unutar Marvelova svemira. U trenutku pisanja ovog teksta nisam još pogledao "Osvetnike; Doba Ultrona", ali mogu reći kako me ne čudi informacija da oni počinju in medias res, jer je cijelu priču objašnjavanja njihovog okupljanja odigrala ova serija.

Tu leži i završna dilema oko ocjene serije. Nije loša, daleko do toga, ali što je više gledam to mi se više čini da služi samo kao pomoćno sredstvo u priči. Od siročeta Marvelova svemira došla je do pozicije sporednog lika bez kojeg bi dosta toga bilo nejasno. Taj put nije bio lagan i neke smo stvari morali istrpiti, ali čini mi se da je ta pozicija i kočnica uspješnom razvoju "Agenata Shield-a"  i svakog od protagonista serije pojedinačno. Najavljen odlazak Whedona kao redatelja "Osvetnika", kao i smanjena uloga u kreativnom timu mogli bi dovesti do dodatnih problema pri pozicioniranju serije u budućnosti i moram reći kako sam skeptičan po pitanju njene dugovječnosti. "Agent Carter" je popunila rupe što se tiče povijesti Shield-a, "Agenti Shield-a" su njegova sadašnjost. Problem je što oni postaju nebitni kad na pozornicu stupe "veliki" igrači. Kako će se nositi s tom nebitnosti tek ćemo vidjeti, ali moram priznati kako gledam na ovu seriju kao na zabavu između filmova i zadovoljavanje gladi za sličnim sadržajem. Poboljšanja svakako ima, ali da bi "Agenti Shield-a" bili relevantni unutar Marvelova svemira morali bi dijeliti pozornicu s onima u glavnim ulogama. To se dosad nije dogodilo, a kad se pogledaju najavljeni filmovi narednih godina bojim se da tako skoro ni neće.

Vjerojatno se serija zbog toga neće ukinuti, ali nešto će morati promijeniti kako bi (p)ostala zanimljiva i bitna.