„Ima
jedan broj/a djeljiv je sa pet/u nizu brojeva/djeljivih sa šest.“
Zbilja ne znam kad je netko iskoristio Mancea ovako simpatično kao Antonio Nuić u filmu „Život je truba“. Znali smo nekad nekom
tko je izgubljen u vremenu i prostoru reći: „baš si truba“. Kod Nuića je truba
život i to život omeđen dvama obiteljskim događajima: svadbom i Badnjakom.
Atmosfera oko svadbe me donekle podsjetila na onu u Vinterbergovom filmu „Gozba“.
Kamera je izgledala kao da snima svadbu, a ne film. Režiser je uspio prikazati
autentičan svatovski dernek začinjen s dobrom glazbom. Svadba je, također,
iskorištena kako bismo upoznali likove. Oni glavni su svoj posao odradili jako
dobro, oni sporedni su baš i nemaju neku svrhu. No, bez obzira je li kod Nuića
život stvarna ili metaforička „truba“ zgodno je zaviriti ispod sloja
malograđanštine i napuhanih očekivanja kako bismo otkrili pa gotovo krležijansku atmosferu drame.
Tu je napravljen najveći propust u
promociji filma. Razlog zašto je nekoliko mojih kolega izašlo razočarano iz
kina: „Život je truba“ je pametan netko odlučio reklamirati kao komediju. Iako
u filmu ima nekoliko komičnih situacija film je prije svega drama. Zamislite sad
situaciju da idete gledati komediju u kino, očekujete gegove i salve smijeha, a
dobijete dramu u kojoj baš i nema nekog izraženog konflikta i u kojoj je glavna
snaga u dijalozima i karakterizacijama koje zvuče uvjerljivije nego što smo
navikli od hrvatskih filmova prošlog desetljeća. Publika je vjerojatno očekivala
nešto nalik „Muškarcu bez brkova“, a
dobila je film koji je prije sličan „Nek
ostane među nama“.
Zato, kad jednom prihvatimo da film
nije komedija nego drama, gledanje postane lakše. Svadba je zabavna i
simpatična. Bojan Navojec kao
mladoženja Boris i Iva Babić kao mladenka Jana odlični su u svojim ulogama.
Zlatko Vitez igra pater familias
ulogu u kakvoj smo od samostalnosti već naučili vidjeti Ivu Gregurevića, a kao njegova supruga Marija dosta je neuvjerljiva Mirela
Brekalo. Zašto nju i Kseniju Marinković
uvijek guraju u iste uloge? S izuzetkom Viteza, ponavlja se ovdje stara boljka
scenarista u hrvatskom filmu. Stariji su glumci neiskorišteni, više kao
karikature nego kao likovi, a čini se da u glavnoj radnji i nemaju neku
funkciju. Drugi bračni par, Ksenija Marinković i Filip Šovagović, mogao je biti u potpunosti izbačen iz filma i to
ne bi na glavnu radnju imalo neki poseban utjecaj.
Što se tiče mlađih glumaca, od
važnijih likova tu je i Goran Navojec u ulozi Drageca (likovi su također braća), kao i Filip Križan u ulozi računovođe Pika. Svadba ko svadba, rekla bi pjesma, prođe. Boris i Jana uplovljavaju
u bračni život, otac ih situira do te mjere da se mogu posvetiti sebi, a
Boris i umjetničkom pozivu (svirač trube). Kako god shvatili takvu
situaciju, zanimljivo je promotriti metatekst umjetnosti suočene s
malograđanštinom. Nakon događaja koji možemo shvatiti kao prvi katalizator
radnje Boris će biti prisiljen na rad u klaonici. Potpuna suprotnost njegovom
umjetničkom senzibilitetu. Kulturu malograđanština ne shvaća ozbiljno i obično
je promatra s podsmijehom. Nije da kulturni radnici nisu na to navikli. Tu
naslov filma dobiva svoju drugu funkciju – život je, vidimo, zaista truba.
Jedino što nalikuje na dramski
konflikt u cijelom filmu odvija se između starijih supružnika (glumački par Vitez/Brekalo).
Karakterizacija Zdravka, Vitezova lika, izvedena je uvjerljivo, a njegovi
pokušaji da razriješi konflikt trebali su valjda biti komični, ali jednostavno
ne pogađaju prave note humora. Kao što ni zvonjava telefona na kojem piše „Majka
Marija“ nije smiješna iako je, u kontekstu recentnih oglasa na zagrebačkim
tramvajskim stanicama, trebala biti. Svi ti elementi koji su valjda trebali
drami dodati dozu komedije ne djeluju uvjerljivo. Dapače, dosta su prazni. Fali
im kontekst, ona poanta na kraju nakon koje će publika prasnuti u smijeh.
Ovako, ostala je drama. Dosta dobra drama kad se sve zbroji i oduzme. Dijalozi
i izvedbe mlađe garniture glumaca + Vitez su odlični. Ostali, u njihovu obranu
i nisu imali baš Bog zna čime raditi. Vrijedi istaknuti sjajan dijalog Ive
Babić i Mirele Brekalo koji je ujedno i najemotivniji trenutak filma, trenutak
u kojem Iva Babić dominira i omogućuje i svojoj sugovornici, ali i
gledateljima, drugu perspektivu.
I onda… Mance. Obiteljski konflikt
podsjeća na Radićevu „Kotlovinu“ samo s manje pretencioznosti.
Konflikt je to kojem baš „Dva“ služi
kao završna kulisa. Autoreferencijalna zafrkancija. Nesloga rađa slogu. Malograđanski
kapric nadilazi se na obiteljski blagdan (Badnjak/Božić) uz pomoć jedinog lika
koji je sposoban sagledati stvari racionalno. Pogađate, upravo onog sa umjetničkim
senzibilitetom. Kultura je, tako ispada, pobijedila nekulturu. Za kraj koncert
spaja sve likove. „Život je truba“, poručuje nam Nuić, ali ga nekad treba i
zasvirati. Improvizacija. Što se tiče odgovora na pitanje koje je do konflikta
i dovelo ono je ostalo otvoreno. Svi su likovi na kraju postigli svoju katarzu.
Samo je moj ukupni dojam na kraju
ostao - nedorečen.
Ocjena: 7/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Žao mi je što sam ovo stavio na internet, ali nemam drugog izbora nego ispuniti svoje obećanje dr. APATI, moćnom bacaču čarolija koji mi je pomogao vratiti mog bivšeg muža koji je već bio dva tjedna bez pozdrava sa mnom. tako bolno iskustvo za mene jer on je moja prva ljubav i moj život se vrti oko njega, ali kada me je ostavio zbog druge dame, lila sam suze i pokušala sve da ga zaboravim, ali duboko u mom srcu to je bilo tako nemoguće jer sam ga toliko voljela usprkos boli od koje sam patio. Jedne vjerne večeri pročitao sam komentar o dr. APATI, moćnom bacaču čarolija koji može pomoći vratiti bivšeg ljubavnika ili spojiti razoreni dom i više, isprva je bilo kao šala jer nikad nisam vjerovao u magiju. a dr. APATA mi se dokazuje dovodeći svog muža kući nakon dva dana njegove ljubavne čarolije na mom mužu. hvala dr. APATA što si me ponovno učinila kompletnom ženom i vratila izgubljenog ljubavnika, nastavit ću dijeliti ovo kome je možda važno popraviti sve u braku, umjesto da dijelim suze ili prolazim kroz srčani udar, samo ljubazno kontaktirajte dr. APATU NA njegovu kontakt e-adresu ispod (drapata4@gmail.com), samo ga kontaktirajte i vidite što on može učiniti. Također možete nazvati WhatsApp putem njegovog broja +447307347648. Sretno vama koji ste ikada dali ovu probu. Pozdrav! Samo kontaktirajte dr. APATU na njegovu kontakt e-mail adresu u nastavku (drapata4@gmail.com), samo ga kontaktirajte i vidite što on može učiniti., Također možete nazvati WhatsApp putem njegovog broja +447307347648, sretno
OdgovoriIzbriši