Kad je
kreativni duo Alan Moore/Brian Bolland
smislio „Strašan vic“ fanovi su ostali zapanjeni. Bolland je bio poznat po svom
radu na Dreddu, a Alan Moore je već
tad bio jedan od najpoznatijih autora u povijesti devete umjetnosti. Dovoljno
je spomenuti samo „V kao Vendetta“ i
„Čuvare“, ali i izvrstan rad na „Čudovištu iz močvare“. „Strašan vic“
iz 1988. godine ne spominje se uvijek među najboljim Mooreovim radovima, no
jedan je od onih koji su redefinirali odnos klauna i šišmiša do te mjere da je
izdanje koje je zamišljeno kao samostalno (one-shot)
postalo dio kanona.
Ekranizacija
tog kultnog romana, makar i u animiranom obliku, izazvala je reakcije već nakon
najave i odmah postala jedan od najiščekivanijih proizvoda Warner animacije u
posljednje vrijeme. R oznaka samo je podigla očekivanja, a suradnja Briana
Bollanda dodatno je čitavom projektu dala na snazi. Nakon pogledanog animiranog
filma mogu mirne duše reći kako je riječ o jednom od najboljih filmova WB
studija još od „Povratka mračnog viteza“
iz 2013. godine.
Isječak iz Deluxe izdanja stripa |
Odmah nakon
prvih kadrova vidljivo je kako je kao predložak za film korišteno Deluxe izdanje stripa iz 2008. na kojem
je Bolland bio i kolorist, a ne originalno izdanje s konca sedamdesetih (gdje
je kolorist John Higgins). To je
važno jer u pogovoru tom izdanju Bolland objašnjava znatne kolorističke razlike
između dva izdanja, a one su posebno vidljive u scenama iz prošlosti. Te nam
scene daju potpuniji uvid u Jokerovu
genezu, kao i koncept samog lika koji je donekle nastojao iskoristiti Nolan u svojoj trilogiji. Odnos Jokera
i Batmana od samih je početaka lika
predstavljao jednu od najzanimljivijih okosnica radnje, a u „Strašnom vicu“
Moore i Bolland odveli su njihov odnos do zanimljive i jezovite međuovisnosti,
odnosa u kojem naslov postaje višeznačan.
Film,
naravno, zbog prirode medija ne može početi s radnjom na način na koji to čini
strip, pa je Bolland za nas pripremio petnaestominutni uvod o kojem se već
naveliko priča o društvenim mrežama. Taj uvod vrti se oko odnosa Barbare Gordon i Batmana, a postavlja i
pitanje borbe protiv zločina koje podosta nalikuje onome koje je postavio i Frank Miller: „Može li put kojim Batman
kroči završiti?“, „Može li išta spriječiti Batmana da postane poput likova koje
progoni?“ Odgovor na to pitanje nije jednostavno pronaći, pogotovo kad se uzme
u obzir da je ovdje u potpunosti iskorištena R oznaka kako bi se dočarali
odnosi između likova. R oznaka, da se podsjetimo, znači da ništa – od seksa do
ubojstava i torture – nije zabranjeno na ekranu.
To je jedna
vrst presedana za filmove Warner Bros animacije, a na tragu je i nedavne odluke
tog studija da Geoff Johns preuzme
kreativnu kontrolu nad svime što DC etiketa radi. To, u kratko, znači da DC
uspostavlja kreativnu kontrolu nad svojim projektima na sličan način kako to
čini Marvel pod Disneyevim plaštom. To bi za buduće projekte moglo biti samo dobro,
a sve je to naravno plod i svojevrsnog fijaska koji je doživjela „Zora pravde“ što kod fanova, što kod
kritike.
„Strašan
vic“ ovdje pogađa u pravu notu, pokazuje sve ono što bi DC filmovi mogli biti.
Nakon pomalo razvučenog petnaestominutnog uvoda koji je između ostalog trebao
objasniti povezanost Barbare Gordon i Brucea
Waynea, film se orijentira na originalnu Mooreovu priču. Šala nas dočekuje
već na samom početku pa (istovjetno stripu) recepcionerka na ulazu u Arkham
postavlja pitanje: „Morate li biti malo ludi da bi radili ovdje?“. Na njega
odmah i odgovara: „Da, barem malo.“ To pitanje i odgovor nisu primjenjivi samo
na Arkham i samo na pacijente te
ustanove. Oni se odnose prvenstveno na Batmana. Mora li i on biti malo lud da
bi radio to što radi?
Kad se
dogodi tragičan događaj koji će poput katalizatora ubrzati radnju i natjerati
Batmana u bjesomučnu potjeru za Jokerom, vidjet ćemo sav sadizam Jokera kao
lika. Podsjetit će nas na one serijske ubojice kakve smo mogli vidjeti, recimo,
u filmovima Davida Finchera. Film
je, za razliku od stripa, brži medij. U njemu je teško obratiti pozornost na
detalje u onoj mjeri u kojoj nas to nužno navodi strip. Montaža tu mora
odigrati ključnu ulogu. Sam Liu,
redatelj filma, sjajno plovi između prošlosti (koja nam objašnjava Jokera) i
sadašnjosti (koja ga uspoređuje s Batmanom). Gordoni (Jim i Barbara) ovdje su samo sredstva njihove igre, njihove
rasprave koja će nekog možda podsjetiti i na dilemu koju nam je tako perfektno
servirao Heath Ledger kad je
postavio pitanje: „Jesi li ljudi, da bi preživjeli, spremni postati zločincima?“
Moore i Bolland su u „Strašnom vicu“ to pitanje odveli još dalje: „Jesu li
ljudi, ako su izloženi torturi i opstanku vlastite djece, spremni odustati od
vlastitog razuma?“
Ako je
suditi prema ovom animiranom filmu, možemo se radovati ostalim naslovima iz WB
radionice. Ovdje su okupili najjače snage u sinkronizaciji i pokazali da su
voljni poslušati glas fanova. Mark
Hamill daje glas Jokeru, Tara Strong
je Barbara Gordon, a Batman je Kevin
Conroy. Fanovi će ovdje prepoznati postavu koja je glas već posuđivala
navedenim likovima u ranijim animiranim serijama. Ovdje je takav casting ispao
pun pogodak, netko (vjerojatno Johns) u DC-ju znao što radi.
Ostaje
žaljenje što potpisnik scenarističkog dijela filma nije Alan Moore, no već i
vrapci na grani znaju da on ne želi imati ništa s adaptacijama svoga rada.
Ovdje je potpisnik tog dijela Brian
Azzarello, još jedan vrstan strip scenarist, koji je dao sve od sebe kako
bi odmijenio britanskog osobenjaka. No, kad smo kod osobenjaka, vrijedi
napomenuti kako je i Tim Burton
nekoliko puta rekao kako je upravo „Strašan vic“ bio jedan od glavnih izvora
inspiracije za njegovu karakterizaciju Jokera. S obzirom da su Nolan i Burton crpili
iz ovog izvora, film i strip „Strašan vic“ neizostavno su štivo za bolje razumijevanje
lika.
Zato ga ni
pod koju cijenu – ne treba preskočiti.
Ocjena:
9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar