Napustio nas je, eto, Andrzej
Wajda, veliki poljski redatelj od kojeg ću pamtiti film „Pepeo i dijamant“ kao jedan od onih
koji se ne zaboravljaju zato što im vrijeme samo dodaje mogućnosti iščitavanja. Wajda je pripadnik crne
serije, stilske struje poljskog filma u drugoj polovici pedesetih, no on je
isto tako i predvodnik odvajanja poljskog filma od sovjetskog socrealizma. „Pepeo i dijamant“
film je o poljskom poraću za koje bi se moglo reći kako je bilo bolnije nego
drugdje u Europi. Ta tvrdnja, iako se možda čini pretjeranom, stoji kad se
sjetimo dijeljenja Poljske u Jalti i Teheranu, ali i sramotnog neuplitanja
Crvene Armije u Varšavski ustanak u kolovozu 1944. godine. „Pepeo i dijamant“
razračunava se s poratnim iluzijama i vrlo nam zorno daje do znanja kako je rat
zbog Poljske možda počeo, ali kako je ona na njegovom kraju i dalje ostala žrtvom.
Wajdin najveći uspjeh je iskorištavanje talijanskih uzora na koje podsjeća u razumljivom,
poljskom kontekstu. Nemoguće je tijekom gledanja ne misliti na „Rim, otvoreni grad“ i pitati se kako
je uopće moguće da je Wajda snimio ovakav film koncem pedesetih. U središtu se
nalazi sukob između poljskih nacionalista i komunista u vrijeme ranog poraća, u
svibnju 1945. godine. Drugi je svjetski rat u Europi možda završio, no u
Poljskoj pretumbavanja traju. Tako završeni rat postaje kulisa, a licemjerje
ratnih pobjednika otvorena rana zemlje zbog koje je, simbolički, sve počelo.
Komunisti koji su došli s Rusima obračunavaju se s
nacionalistima i poljskim pokretom otpora. Za vrijeme rata oni su podržavali
izbjegličku vladu u Londonu, no nakon što je Crvena Armija ušla u zemlju bilo
je jasno kako od njihovog povratka neće biti ništa. Ako su i postojale iluzije
da Ruse treba gledati kao osloboditelje, njihovo ponašanje tijekom Varšavskog
ustanka te je iluzije raspršilo. Konflikt između dvije frakcije bio je
neminovan. Wajda se tu znalački poigrao i s naslovom filma jer tijekom
gledanja zaista ne znamo tko je od navedenih frakcija „pepeo“, a tko „dijamant“,
a fascinantno je da je taj presjek društva kritičan i prema nacionalizmu i
komunizmu. To dodatno fascinira ako imamo na umu vrijeme kad je film snimljen. Film
je zaista pokazna vježba spomenute crne serije jer taj stilski pravac obilježavaju
nesigurni, melankolični likovi i prikaz ratnih i poratnih prilika u Poljskoj.
Wajda sjajno izbjegava crno-bijelu podjelu odnosa između zaraćenih frakcija
iako se njihov konflikt svodi na sukob pojedinaca pa će tako Maciek (Zbigniew Cybulski) u osnovnom
zapletu nastojati ubiti Sczuku (Wacław Zastrzeżyński), lokalnog
partijskog sekretara.
U izbjegavanju socrealizma Wajda je stvorio glavnog junaka
koji je u neku ruku metafora poljskog naroda i njegovih stradavanja, a čija
tragična romantika ne zalazi u patetiku. Tu je važna i sjajna uloga koju je
odigrao Zbigniew Cybulski jer je upravo njegovo portretiranje Macieka oslikalo ekstreme u kojima se nalaze sukobljene frakcije, ali i zemlja u
cjelini. Gluma se sjajno nadopunjuje s Wajdinom izvanrednom režijom u kojoj
dominiraju vizualne metafore (kao i moguće interpretacije naslova filma) i
snažni kontrasti među kojima je najsnažniji onaj između smrti i proslave
završetka rata. Film je ovo u kojem junaci izgledaju kao da su ispali iz
romantizma što me, kad malo bolje razmislim, ni ne čudi jer je „Pepeo i dijamant“
u svojoj biti film o identitetu. Pojednostavljeno, mogli bismo reći da sam
naslov odražava tu dilemu oko toga „što smo mi“ ili „što je Poljska“, a pitanje
je da li je uopće moguće na nju odgovoriti.
„Pepeo i dijamant“ obično se gleda i kao treći dio tzv.
Ratne trilogije (prva dva dijela su „Pokoljenje“
i „Kanal“) kojom se Wajda pozicionirao
kao najvažniji poslijeratni poljski redatelj. Njegov utjecaj na kasnije autore
je ogroman što u savjetodavnom, što u produkcijskom smislu, a već sam ranije u
ovoj rubrici obradio izvrstan film „Saslušanje“ u čijoj je produkciji, kao i kasnijem spašavanju od cenzure, Wajda imao važnu
ulogu.
Ove su nas godine tako napustila dva redatelja čija je
umjetnost imala važnu ulogu u borbi protiv cenzure i ideologije, ali i koji su
svojim radom i iskustvom prenijeli taj buntovnički duh na mlađe generacije. S
jedne strane Kiarostami, a s druge
Wajda simbolički predstavljaju upravo ono što nam pokušava reći i ovaj sjajan
film. U trenucima kad je sve oko nas nesigurno i tmurno, kad se čini da licemjeri
sve bacaju u pepeo, umjetnost proizvodi dijamante.
Dobro je što, po prirodi stvari, dijamanti najsnažnije sjaje
kad ih se najviše zatrpava pepelom.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar