RECENZIJA: "The Neon Demon / Neonski demon" (2016.) - Može li ekscentričan stil nadomjestiti nedostatak sadržaja?

Taman kad sam pomislio da sam pogledao najluđi film godine (op. a. "Swiss Army Man"), naišao sam na novi Refnov uradak, "The Neon Demon", čiju kontroverznost će biti gotovo nemoguće nadmašiti ove godine, a i u dužem periodu. Nicolas Winding Refn je redatelj poznat po svom ekscentričnom stilu, a u posljednjem filmu je otpustio sve kočnice i otišao najdalje dosad. Stilski gledano, "Neonski demon" je jedan od najljepše snimljenih filmova u posljednih nekoliko godina, ali nažalost njegova umjetnost i ljepota nisu dovoljni da nadomjeste nedostatak sadržaja koji je na trenutke pretjerano provokativan i morbidan.

Rijetki su redatelji poput Refna koji si daju toliko slobode da ne podilaze tuđim ukusima već prezentiraju isključivo svoje poimanje filmske umjetnosti. Refn je nesumnjivo jedan od najposebnijih režisera današnjice i ima konstantu u onome što radi. Vjerujem da ćete se prisjetiti trilogije "Pusher" s početka njegove karijere, nakon koje su uslijedili "Bronson" s fenomenalnim Hardyjem, "Valhalla Rising", Refnov najuspješniji film "Drive", a zatim i "Only God Forgives". Moj stav prema Refnovom stvaralaštvu je nekako podijeljen. Primjerice, "Bronson" mi nije nikako 'sjeo', dok je "Drive" jedan od onih filmova kojeg bi svakom preporučio. No, okrenimo se demonu koji je proizašao iz Refnovih ruku.

"Neonski demon" je priča o 16-godišnjoj djevojci Jesse (Elle Fanning) koja dolazi iz malog mjesta u Los Angeles kako bi ispunila svoje velike snove i postala 'netko i nešto' u luksuznom svijetu mode i manekenstva. Po dolasku u L.A. Jesse se sprijateljuje sa šminkericom Ruby (Jena Malone) koja ju polako uvodi u svijet modela. Već na prvom partyju Jesse upoznaje dvije manekenke koje ju gledaju s visoka, ali i koje vrlo brzo shvaćaju da bi im upravo Jesse mogla postati konkurencija. Jesse ostvaruje veliki uspon i brzo dolazi do očiju poznatih fotografa i modnih dizajnera koji vide u njoj posebnu ljepotu, a ona se pod blještavim reflektorima iz nevine i nesigurne djevojčice pretvara u demona koji je opčinjen svojom ljepotom.

Refn je priču o modnom svijetu prenio kroz pregršt metafora. Modni svijet u L.A.-u prikazan je kao mjesto gdje su ljepota i mladost ključne osobine koje u potpunosti prevladaju nad unutarnjim ljudskim vrijednostima. Manekenke doslovno hodaju preko leševa kako bi se izborile za sebe, kupaju u krvi kako bi očuvale mladoliki izgled kože i ne prezaju ni pred čime kako bi uspjele. Vrlo jasne i vidljive su Refnove insinuacije na svijet mode, ali on se ne zadovoljava samo s prenesim značenjima. Njegovi kadrovi otkrivaju sve strahote i grozote koje bi Vam mogle pasti na pamet. Dovoljno je samo spomenuti pojmove biseksualne nekrofilije ili kanibalizma da shvatite što sve možete očekivati u "Neonskom demonu".

Gledajući Jesse, u jednom trenu sam pomislio da Refn želi kroz ovaj film prikazati svoje filmske želje i apetite. Jesse je novo lice, mlada i nevina djevojka čijoj ljepoti svi zavide. Ona nije tipična 'ljepotica' već ima ono nešto posebno, baš kao što i Refnovi filmovi zrače posebnošću i genijalnošću. Također, Jesse  predstavlja dio umjetnosti i ljepote, a za "Neonski demon" mogu sa sigurnošću konstatirati da je umjetnički film čija ljepota se krije u Refnovoj genijalnoj režiji. U filmu se javlja još jedna zanimljiva poveznica kroz koju Refn govori o sebi i o svom radu. Vlasnik modne kolekcije i dizajner za koga Jesse radi u filmu ima nekoliko zanimljivih dijaloga kroz koje progovara sam Refn.

"Izvođenje mi uvijek dolazi prirodno, zato jer sam stvaratelj."
"Ja gradim. Ja stvaram. To mi je u krvi."

"Neonski demon" je vizualno upravo onakav kao što govori njegov naziv. Prepun boja i blještavila. Refn je pažljivo osmislio i postavio svaki kadar u kojem svi pogledi i pokreti djeluju vrlo efektno. Simetričnost kadrova uvelike podsjeća na Kubrickov stil režije, a atmosferu i umjetnost možemo povezati s Aronofskyjevim "Crnim labudom". Po kontroverznosti Refna možemo također usporediti s Gasparom Noéom, a u "Neonskom demonu" ima nekih redateljskih sličnosti s Davidom Lynchem i sa starim majstorom horora, Talijanom Dariom Argentom.

"Neonski demon" je provokativan triler/horor koji na trenutke djeluje nestvarno. Ovo je jedan od onih uradaka koji će Vas gotovo hipnotizirati psihodeličnom glazbom i odvući u neku drugu dimenziju. U pojedinim dijelovima nedostatak sadržaja činit će film napornim, ali nakon posljednje dionice, koja je veoma kontroverzna i šokantna, siguran sam da ćete biti podosta 'razdrmani'.