Nakon prošlogodišnjeg nastavka sage „Ratova zvijezda“ postavilo se pitanje može li franšiza još ponuditi
nešto novo. Film je, s razlogom, uspoređivan s „Novom nadom“ zato što je prilagodio narativ modernijem i
tehnološki naprednijem vremenu, a da je više funkcionirao kao uvod i ponovno
ispričana, nego kao zasebna, samostalna priča. Doživjeli smo ga kao ispričanu
staru priču namijenjenu „novim klincima“.
Dilema originalnog pitanja ostala je, a svemir „Ratova zvijezda“ morao je
odgovoriti na pitanje ostaje li u njemu još prostora za svježe priče ili ćemo
gledati „štancanje“ novih stavaka i predstavaka priče bez drugačijeg iskoraka.
Drago mi je reći kako je filmom „Rogue
One: Priča iz Ratova zvijezda“ odgovoreno potvrdno na prvo pitanje i kako
smo konačno i u filmskom smislu zagrabili u rezervoar ideja kojima su nas
godinama hranile knjige, stripovi i video-igre.
Neki poznati elementi franšize su, naravno, ostali i ovdje.
Još uvijek ćemo prelaske između različitih kadrova doživljavati u
karakterističnim lukasovskim
zavjesama, još uvijek će većina vizualnog narativa biti prepuštena zapanjujuće
dotjeranim eksterijerima, a efekti će na velikom platnu izgledati bolje nego
ikad. Ono što je, međutim, snaga ovog filma izvire iz nove priče obogaćene
dosad neiskorištenim (a možda je bolje reći i nepotrošenim) likovima. Gareth Edwards je ovim filmom iskoračio
iz „Godzilline“ sjene pa je, možemo
reći, film iskoristio za ozbiljniju i ambiciozniju priču nego što je, s obzirom
kakva je bila „Sila se budi“, bilo
očekivati. Redatelj se potrudio dočarati svijet „Ratova zvijezda“ kakav dosad
nismo imali prilike vidjeti. Svijet koji je daleko ciničniji i mračniji, a opet
dovoljno epski napisan da možemo bez krzmanja reći kako i takav pripada
imaginariju.
Što je onda „Rogue One“? Čitav film izvire iz rečenice u „Novoj
nadi“, prvom nastavku planetarno popularne sage, o tome kako su se mnogi
žrtovali kako bi planovi Zvijezde smrti došli u ruke pobunjenika. To možemo
shvatiti kao uvod ili kao upoznavanje, kako kome drago. Jer, „Rogue One“ je
priča o stvaranju mita uz koji živimo desetljećima, a taj mit bez žrtve ne bi
bio moguć. No, Edwards se ne zadržava previše na bojanju mita patetikom već
hrabro ulazi u prazan prostor koji ta rečenica ostavlja i ne podcjenjuje pritom
publiku savršeno svjestan da je ona razlog ukorijenjenosti mita u popularnoj
kulturi, ali i njegovog ponovnog iščitavanja i nadopunjavanja.
Ključno pitanje koje se postavljalo nakon najave ovog filma
bilo je kako će se u svemu tome snaći novi glumci i likovi i hoće li se uspjeti
povezati s kritičnom i poslovično zahtjevnom fanovskom bazom. Problem je
donekle riješen odabirom karakternih glumaca koji su u stanju iznijeti zahtjevnije
uloge, ali koji isto tako publici nisu nepoznati. Mads Mikkelsen kao Galen
Erso, znanstvenik koji je idejni tvorac Zvijezde smrti otvara zanimljivo
etičko pitanje o ljudima u ratu. Je li opravdano surađivati sa zlom, ako ti se
ne ostavlja izbor? Je li bolje da se ti nalaziš na tom mjestu i na neki način
utječeš na događaje nego da se makneš u stranu iz moralnih razloga i pustiš da
se zločini svejedno dogode s tobom ili bez tebe? Naravno, ta moralna dilema ne
može se odgovoriti izvan konteksta, a kontekst je upravo ono što nam „Rogue
One“ daje.
Felicity Jones u
ulozi njegove kćeri Jyn pokazala je
kako je zaista nadišla uloge u klasičnim kostimirkama i odigrala je, za svoj
dosadašnji repertoar, neobičnu i akcijom nabijenu ulogu. Što se tiče uloga
ženskih junakinja, Jones ovom ulogom i snagom karakterizacije ulazi u rang Sigourney Weaver i njene Ellen Ripley. Koliko je „Rogue One“
ozbiljniji i ambiciozniji film od Abramsove
„probuđene Sile“ možemo vidjeti po dijalogu između Jyn i kapetana Cassiana Andora (Diego Luna) u kojem se
dotiču pravila u bojnom djelovanju. Tu se otvara druga etička nit koju povlači „Rogue
One“. Ako znaš da su naredbe pogrešne, treba li ih slijediti? Treba li, možda,
ipak pratiti svoj instinkt? Nepogrešiva asocijacija tog dijaloga na nirberške
procese i klasično nacističko opravdanje o tome kako su „samo sljedili naredbe“
djeluje i kao opomena ratovima 20./21. stoljeća jednako glasno kao i u onima „u
jednoj dalekoj galaksiji“.
CGI |
ORIGINAL |
Treća, a i najglasnija etičko/moralna dilema, nadilazi samo „Rogue
One“, pa se može postaviti na razini filmske umjetnosti općenito. CGI likovi su
s nama već neko vrijeme, no ovo je prvi put da sam imao priliku vidjeti na
filmskom platnu glumca koji je mrtav 22 godine. „Uskrsnuće“ Petera Cushinga CGI tehnologijom otvara
prostor dilemama koje nadilaze sam film, a repriziranje njegovog kultnog Tarkina računalom ipak ne djeluje
pretjerano uvjerljivo. Što nam slijedi ako ovo postane uobičajena praksa?
Hoćemo li u nekom od sljedećih filmova iz „priča iz Ratova zvijezda“ gledati model
Aleca Guinessa? Hoćemo li
oživljavati glumačke legende kao što su Newman,
Hepburn ili Brando? S tim da je ovaj zadnji bio toliko dalekovidan pa je svoje
geste i mimike odradio u računalnoj tehnici predviđajući tu mogućnost (što smo
mogli vidjeti u dokumentarnom filmu „Poslušaj
me, Marlon“.) Ta mogućnost je istodobno jezovita i intrigantna i samo
razmišljanje o njoj djeluje pomalo frankenštajnovski. No, čini se da ćemo se i
na to morati naviknuti.
Tu dolazimo i do antagonista. Ben Mendelsohn je izvrstan u ulozi Krennica, još jednog izvršitelja imperatorskih planova, a ne može se ne istaknuti kratko, ali upečatljivo pojavljivanje Dartha Vadera (James Earl Jones) koji je ovdje mračniji nego ikad. Upečatljivost koju izaziva ovakav Vader ono je što je falilo onoj trilogiji s prijelaza stoljeća. Ovaj Vader je daleko uvjerljiviji u ovom kratkom vremenu nego što je Hayden Christiansen bio u čitavom svom vremenu u toj trilogiji. Zajedno s Tarkinom i Vaderom koje znamo od ranije, Krennic čini trolist likova koji su stvorili preduvjete za vladavinu Imperija, ali i posijali sjeme iz kojeg će kasnije izrasti „Nova nada“.
Ono što je svakako plus ovog filma su sjajno režirane i
odlično izvedene akcijske scene. Potvrdio bih riječi kritike o tome kako je
riječ o nekima od najboljih scena svemirskog ratovanja ikad snimljenih, a
nemoguće je izbjeći reference i poveznice na recentne ratove (prije svega
Vijetnam i Bliski istok). Ono što je kod nekih fanova mjerilo simpatičnosti SW
filma, droid naravno, i ovdje funkcionira sjajno pa tako imamo novi model
imperijalnog droida K-2SO (Alan Tudyk)
koji služi nadomještanju klasičnog „dinamičnog dua“ na koji smo navikli.
U svakom slučaju, „Rogue One“ je drugačiji film iz svemira „Ratova
zvijezda.“ No, bez obzira na to nepogrešivo onamo pripada. Film je to koji je
rađen ozbiljnije i ambicioznije od nedavnih filmova i bez pogovora je jedan od
najboljih filmova godine. Sjajno izbalansirane akcija i naracija, odlična
glumačka ekipa, reference koje se uklapaju u dosadašnje filmove i priča koja je
u većoj mjeri uspjela izbjeći nepotrebnu patetiku čine „Rogue One“
najuspješnijim filmom „Ratova zvijezda“ još od originalne trilogije. To mu je
samo po sebi dovoljna preporuka, čak i ako je u nekim elementima (CGI Cushing)
preambiciozan za svoje dobro.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar