Priče o zlim korporacijama nisu nove i krenule su sa razvojem informatike. Dovoljno se prisjetiti „Terminatora“ kako bismo shvatili koliko je u povijest filma i televizije ukorijenjen strah od sustava koji će ispirati mozak. „Korporacija“ je novi pokušaj prikaza takvog, distopijskog svijeta. Svijet u kojem ljudi žive je podijeljen, a hrana diktira način života. Radnja je smještena gotovo 60 godina u budućnosti. Klimatske promjene pokosile su infrastrukturu i usjeve. Svijet je to na korak do zelenih pločica iz kultnog „Soylent Greena“, s daškom orvelovskog ugođaja, jer korporacija sve zna i vidi.
Kako takav svijet funkcionira kao serija? Je li „Korporacija“ uspjela izbjeći boljke od kojih SyFy godinama pati?
Ben Larson, glavni
lik serije, ima ambiciju postati što uspješniji. Učiniti Korporaciju što
uspješnijom moto je svih u savršenom svijetu Zelene Zone. Bez Korporacije nema ulaznice u povlašteni sektor.
Poput koncentričnog kruga, Zelena Zona ima područje dostupno samo
najuspješnijima. Mitska i legendarna Arcadia
u kojoj je sve moguće. Konačni cilj koji treba zaslužiti. No, Ben Larson ima i
drugačije ambicije. On nije onakav kakvim se čini. U strogo segregiranom
svijetu on pripada i povlaštenima i odbačenima. Jednom je bio s one strane
zida. Od toga je ostao jedan identitet i jedno sjećanje. Nažalost, u svijetu
gdje je sve proklamirano, oni su jedina iskrenost koju ima.
Mogli bismo argumentirati da je Larson antijunak. Svi
njegovi postupci daju se objasniti grčevitim držanjem za komadiće identiteta
koji formalno više ne postoji. Korporacija je lažna, osmijesi i prijateljstva
također. Na koncu, lažan je i on sam. U rijetkim trenucima kad može biti
iskren, pokretač radnje je pronalaženje jedine osobe koja je poznavala stvarnu
sliku. Larson nije niti simpatičan ni pozitivan lik. U jednom je trenutku
serije nazvan „životinjom“. To sažima
poantu. Čak i životinje imaju nagon. U svijetu ove serije, jedini je nagon –
„Korporacija“.
SyFy je, za razliku od nedavnih projekata, ovdje uspio
uhvatiti bit dvaju suprostavljenih svjetova kao i ljudi među kojima postoji nepremostiv jaz. Opravdano se postavlja
pitanje „je li to svijet prema kojem se
krećemo?“ Scena koja pokazuje svu nastranost prikazuje kako djeca gledaju
reklamu za korporaciju i pritom ponavljaju mantru prema kojoj je korporacija
važnija od roditelja jer je ona istodobno i otac i majka. Takav sustav ne poznaje
emocije i u pravilu ih doživljava smetnjom. U seriji, međutim, sve vrvi od emocija. Bez obzira o kojem
od nekolicine važnih likova govorimo, možemo reći kako svatko ima neki cilj
prema kojem se kreće. Upravo se u tom smislu „Korporacija“ razlikuje od
nedavnih serija matične mreže. Ni ovdje to nije besprijekorno, na trenutke
izgleda smiješno i trivijalno, ali svejedno je napravljeno s daleko više
strpljenja, a vjerojatno i s većim sredstvima.
Elizabeth Krauss
(Julia Ormond) je izvrsna kao šefica Korporacije, ali njen se puni doprinos
ustvari vidi na osobnoj, a ne na poslovnoj razini. Također, njena kćer Laura (Allison Miller) raste kroz
seriju pa do kraja sezone od trivijalnog, pomalo iritantnog lika postaje jedan
od onih likova zbog kojih se seriju isplati pratiti. Zapravo, problem serije da
se svesti na učestalu neuvjerljivost glavnog glumca i povremene scenarističke
nelogičnosti i ponavljanja. Sean Teale
tijekom sezone ostaje podjednako iritantan, a s obzirom da glumi dva različita
lika, njegov nedostatak ekspresije i raznovrsnosti jako upada u oči. Iako je
njegova uloga najzahtjevnija jer mora istodobno glumiti (barem) dvoje ljudi, fali
mu uvjerljivosti i snage kakvu je recimo u seriji „Mr. Robot“ pokazao Rami
Malek. Ovdje bi Teale trebao biti protagonist, ali prečesto je u sjeni
sporednih (pogotovo ženskih) glumica pa njegova izvedba u svakom imalo
značajnijem dijalogu djeluje – blijedo.
Među lošim epizodama, posebno su iritantne one koje
uključuju Thea (Eddie Ramos),
prijatelja iz Crvene Zone koji gotovo da i nije imao funkciju do posljednje
epizode. Činilo se kako njegova priča služi samo popunjavanju rupa kad
scenaristi ne znaju što bi s vremenom. Kad se serija zaista bavi likovima i
pričom, uspijeva oslikati mračan i depresivan kolaž budućnosti. Budućnost je to
u kojoj je profit iznad svega, a altruistični su pothvati u startu osuđeni na
neuspjeh. Mogu uspjeti, poručuje nam serija, tek ako prihvatimo „tamnu stranu“
i budemo spremni na žrtvu.
„Korporacija“ je serija koja svakako ima potencijala, ali
još uvijek pati od dječjih bolesti. David
i Alex Pastor stvorili su seriju o
ekstremnom svijetu koji je uzeo sve elemente totalitarizama i sklopio ih s
načelima kapitalizma. Profit iznad svega funkcionira samo kao zupčanik unutar
„Korporacije“. Dosad, serija nije dala odgovor na pitanje što se događa kad
lanac krene pucati. Zasad, sve je neodređeno.
Ako ne postavi to pitanje, bit će bliže hororu od ijedne
serije koja nosi tu žanrovsku oznaku, a onda će i druge mane postati manje
važne.
Ostat će samo nelagoda.
Ne bi me čudilo da joj je to i bila namjera.
Ostat će samo nelagoda.
Ne bi me čudilo da joj je to i bila namjera.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar