Generacije
koje su odrastale uz čovjeka-šišmiša i seriju snimanu šezdesetih vrlo dobro
znaju tko je Adam West. Osim što je
postao dijelom popularne kulture, Adam West ostao je u sjećanju kao prvi pravi, ozbiljni Bat-Man. Iako nije ni prvi, a ni ozbiljan prati ga takav glas još
od one legendarne špice u kojoj su on i Robin
razbijali protivnike uz zvučne efekte u stripovskim oblačićima. Iako su nakon
njega ljudi-šišmiši bili redom Keaton,
Kilmer, Clooney, Bale i uskoro Affleck;
Adam West ostao je ikona lika i jednog razdoblja. Slično kao s Williamom Hartnellom koji je prvi
utjelovio legendarnog Doktora, Adam
West ostao je dijelom kolektivne memorije, a neke od njegovih uzrečica ostale
su sinonimom za kvalitetan i nenadmašan trash.
Zbog svega
toga zanimljivo se u rubirici Druga
strana filma osvrnuti na dokumetarni film „Starring Adam West“ iz
2013. Iako bi ga poneki nevješti prevoditelj koji nije dobio priliku pogledati
film preveo kao „Glavna uloga: Adam West“
to i nije sasvim točno. U filmu se radi o nastojanju fanova da West dobije
svoju zvijezdu na holivudskoj Stazi slavnih. Naslov je, dakle, dvoznačan. „Zvijezda Adama Westa“ u tom je smislu
puno bolji prijevod, svakako bolje pogađa srž filma. Osnovno pitanje kojim se
bavi film, a koje je zanimljivo postaviti i poklonicima čovjeka-šišmiša je:
zaslužuje li Adam West tu razvikanu zvijezdu?
Čovjek je u nekoliko navrata isticao kako se za razliku od
drugih glumaca njegove generacije poput Clinta
Eastwooda i Stevea McQueena on „izgubio
u kostimu“ i kako je, dok su oni glumili u legendarnim filmovima koji su ih
uzdigli u holivudski panteon on potucao po seoskim sajmovima u kostimu, dok su
nadobudna djeca čekala da ga netko – doslovce – ispali iz topa (!). S obzirom
da je njegova najpoznatija uloga često isticana kao glavni kamen spoticanja na
putu k ozbiljnijoj glumačkoj karijeri, Adam West sam ističe kako njemu do holivudske zvijezde i nije naročito
stalo. Odmah potom ističe kako razumije
da je to važno njegovim poklonicima, i ako će njih to usrećiti onda imaju
njegovu podršku.
Upravo u te dvije rečenice krije se rješenje zagonetke
Westove privlačnosti gotovo pola stoljeća nakon što je završila serija koja ga
je proslavila. Kao i mnoge druge stvari koje možda kvalitativno nisu na razini
koju bi kritičari iz kule bjelokosne odobravali, tako i Westov Batman nadilazi
kategoriju racionalnog. Emotivna vezanost za tog razigranog, moralno ispravnog
i poučnog Batmana koji je s jedne strane proizvod cenzure u stripovskom
svijetu, a s druge neznanjem kako tog lika prikazati na ekranu, ostala je netaknuta
do danas. U vrijeme kad Hollywood i DC
općenito rade svoje junake mračnijima i depresivnijima nego što bi trebali biti
(pa pritom odu u krajnost) Westov Batman služi kao razigrana protuteža
produbljivanju stripovskog materijala koji nije napravljen na način na koji su
to radili genijalci stripa poput Millera
ili Snydera. Vrlo često moderne
adaptacije (s iznimkom Nolana)
djeluju više kao filozofsko gledanje superheroja, nego kao adaptacija samog
stripa. To se najbolje vidi u nedavnom „Čovjeku
od čelika“ gdje je Superman kao lik postao nelogična parodija samoga sebe,
a ne uvjerljiv lik kakvog je primjerice osmislio Richard Donner.
Batman kakvog je glumio Adam West ne može ući u istu
rečenicu s Burtonovim ili Nolanovim
Batmanom. On je više nalik onom Batmanu kakvog smo imali prilike vidjeti kod Schumachera, imao je sasvim drugu
ciljanu publiku i bio je spoj stripovskog kiča i serije za djecu. Korištenje
razno-raznih naprava za izlazak iz nemogućih situacija (kao što je legendarni odbijač morskih pasa) dodatno je
doprinijelo komičnom elementu koji je stavljen u srž ovog, Westova Batmana. Iako
se sam glumac dugo vremena opirao identifikaciji s likom, pa i borio protiv
nje, pod stare dane čini se pomiren s činjenicom da je baš Batman ono najbolje
što je napravio u životu. Dapače, kao redovni gost raznih konvencija West
parodira svoj lik i djelo i čini se da to radi uspješno.
Razdoblje u kojem je Adam West iz godine u godinu predlagan
za holivudsku zvijezdu na Stazi slavnih pokriveno je u spomenutom dokumentarnom
filmu. Proces u kojem fanovi i etabilirani holivudski glumci nastoje objasniti
u čemu je sve Westov utjecaj na popularnu kulturu sve je zahuktaniji, a bez
obzira na poneke trenutke obeshrabrenosti, i gledateljima i ljudima unutar
filma ne ponestaje inspiracije i vjere u ono što se, razumski, činilo nemoguće.
Upravo ta inspiracija i vjera u srži je superheroja u stripu. Njihova namjera
je bila da inspiraju, da u svijet koji se često činio besperspektivan i siv,
donesu nešto novo i svježe. U neku ruku, da potaknu ljude da se usude željeti
nemoguće.
Tu Westova priča zatvara puni krug. Itekako svjestan toga da
njegov Batman ne može biti dalje od nekih modernih interpretacija lika, ali da
posjeduje neodoljiv šarm, West kao završni čin svoje karijere prihvaća lika
koji ga je proslavio i sve ono što s njime dolazi u paketu. Čovjek čiji je
Batman inspirirao mnoge, poanta je filma, uspio je pronaći junaka u sebi. Možda
to nije junak kakvog je zamišljao, ali je unikatno – njegov. Zvijezda na
holivudskoj Stazi slavnih samo je logična posljedica tog procesa.
Zasluženo, dodao bih. Iako mu se sad, kad sam stariji,
smijem iz sasvim drugih razloga.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar