Već na početku možemo vidjeti kako se ovdje radi o autorici koja radi film kao istinski zaljubljenik. Prepoznaje se to u posvetama raznim redateljima, prije svega Scorseseu, ali i Scoli ili Melvilleu. Posvete se autorica nije trudila naročito sakriti pa u filmu možemo primijetiti sponatanu razigranost i umijeće koje proizlazi iz emotivnosti prema materijalu. Takva se razigranost vidi već u početnim scenama kad Dounia (Oulaya Amamra) ulazi u konflikt prozivajući profesoricu za licemjerje i nedostatak ambicije. Mladost je uvijek ambicioznija od zrelosti, no nije nužno i pametnija.
Materijalni svijet kojem stremi nalazi se u oštrom konfliktu s religijom kakvu prakticira njena prijateljica Maimouna (Deborah Lukumuena). Upravo s njom Dounia razvija najprisniji odnos. Kad živiš u siromaštvu tad je bogaćenje jedini izlaz iz smrada geta. Ako se to spoji sa onim pretvaranjem koje uvjetuju moderne tehnologije onda počinjemo shvaćati da je „Divines“ film koji svjesno odvodi u ekstrem dok postavlja pitanje što smo spremni učiniti da bi ostvarili takvu, izokrenutu ambiciju. Zato je važno primijetiti kako je upravo Scorsese najvažnija referenca koju autorica iskorištava. Ako želimo tijekom odrastanja biti neka vrsta sljedećeg „Vuka s Wall Streeta“ je li to zdrava ambicija?
Kako to obično biva s filmovima koji se odvijaju u getu
jedini izlaz iz beznađa te kulise je kriminal. Ambiciozne djevojke pokušat će u
njemu pronaći put do bogatstva. Takva postavka može nalikovati na kliše, no redateljica
je uspjela izbjeći zamke tako što je snimila film koji možemo tretirati kao
vizualnu poslasticu i kao sredstvo poistovjećivanja. Jer, svi smo se osjećali
kao autsajderi ili buntovnici. Svi smo jednom tražili prihvaćanje. Ta potreba za prihvaćanjem nalazi se u središtu motivacije. Koliko
je ona bila važna autorici vidi se po tome da je Oulaya Amara njena mlađa
sestra. To samo daje još više na snazi fenomenalnoj izvedbi. U filmu „Fresh“
imamo situaciju u kojoj ambiciozni dječak nastoji nadići ograničenja geta kroz
kriminal, ovdje se to ponavlja na društvenoj, klasnoj pa čak i religijskoj
razini. Na trenutke mi se činilo kao da su film režirala braća Dardenne jer me količina angažiranosti podsjetila
na „Dva dana, jednu noć“.
No, baš zato moram istaknuti naslov filma. „Božanstvene“ kao
naslov nije odabran slučajno. To je istodobno i naziv iluzije i karta za
odlazak. Jer, tek vjerujući u iluzije postavljamo ambicije visoko. Kod tih
ambicija postoji i želja za ljubavlju kao onim konačnim, potpunim prihvaćanjem.
Prednost ovog filma je što takva ljubav nije gurnuta u prvi plan nego služi kao
odmor od glavne niti priče. Ta nit je protest, buna protiv unaprijed
definiranih uloga koje su svedene na društvene uloge bez imaginacije, promjene
ili ambicije. Zato bih spomenuo scenu u kojoj junakinje voze imaginarni
Ferrari. Takva scena ovdje ispunjava svoj smisao. Želje su svedene na
materijalno, jedino uz pomoć novca postaju ostvarive.
No, „Božanstvene“ nas uče da i imaginarni Ferrari ima svoju
cijenu. Dvije su junakinje metafora iluzije i bunta koji idu ruku pod ruku.
Zato je i logično da je autorica, slično kao i naša Ivona Juka, prihvatila distribuciju putem Netflixa umjesto klasične
kino-distribucije. „Ja nisam snob“,
kaže Houda Benyamina, „stvarno želim da
moj film bude gledan. To je ono što mi je Netflix omogućio, pravu
demokratizaciju filma.“
Jer, kao da nam to želi reći i autorica, pravi biseri nekad
ne ovise o naručenim kritikama, distributerima i kino-ulaznicama. Nekad je
dovoljno zamisliti „imaginarni Ferrari“, zaboraviti efekte i skupe produkcije i
jednostavno se sjetiti zašto volimo film.
Da je samo to poruka ovog filma, već bi bio najbolji ove
godine dosad.
Ocjena: 9/10
IMDB
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar