Davno sam čitao „Knjigu o džungli“. Davno sam pogledao
kultni crtić iz 1967. godine. Kad
sam vidio najavu za ovogodišnji film prva mi je pomisao bila: „Zašto je sve to
potrebno?“ Mirisalo je na pretjerivanje CGI tehnologijom, već viđenu priču i
još jedno od nepotrebnih, osvježenih verzija klasika kakve su u zadnje vrijeme
sve češće. Nikad mi, međutim, nije bilo draže priznati da sam bio u krivu.
Ukoliko imate djecu odvedite ih pogledati „Knjigu o džungli“. Ukoliko se želite
vratiti u djetinjstvo, na trenutak postati ponovno zaigrani sedmogodišnjak, također
pogledajte „Knjigu o džungli“. Disney
zna odraditi oživljavanje franšize, ali ono što je još važnije Disney zna
pronaći mjeru između CGI-ja i priče. To je nešto što neki (Snyder) tek trebaju naučiti. „Knjiga o džungli“ je sjajan film.
Jedan od najboljih u 2016. dosad.
Ako ste čitali Kiplinga onda priču znate. Ako niste, reći ću da je u središtu
priče Mowgli, dječak kojeg su
odgojili vukovi. U glavnoj je ulozi odličan Neel Sethi. Dječak sjajno pogađa nijanse glavnog lika knjige, od
zaigranosti do dječje neposlušnosti, pa sve do tvrdoglavosti i ustrajnosti koja
ga je kroz godine učinila jednim od najpopularnijih junaka literature za djecu.
Ostatak glumačke ekipe je također impresivan. Panteri Bagheeri koja spašava Mowglija i šalje ga vukovima glas posuđuje Ben Kingsley, simpatični medvjed Baloo je Bill Murray, vučica majka Raksha
je Lupita Nyong'o, prevrtljiva zmija
Kaa je Scarlett Johansson, vođa čopora Akela je Giancarlo Esposito,
a glas strašnog tigra Sheere-Khana je
Idris Elba. Začin na sve to ogromni
je majmunski kralj Louie kojem glas
posuđuje legendarni Christopher Walken.
Pretpostavka je da s takvom
glumačkom ekipom redatelju Jonu Favreau nije
bilo teško raditi. Značajan posao odradio je Justin Marks adaptirajući Kiplingovu knjigu s puno stila i znalačke
posvete kultnom crtiću iz šezdesetih. Scena u kojoj Mowgli i Baloo plivaju i
pjevaju očita je posveta crtiću, a njihov je odnos u zanimljivom kontrastu s
odnosom Mowglija i Bagheere koji promatramo do početka. Dok je Bagheera ovdje mentor
malom „ljudskom mladuncu“, Baloo je njegova suprotnost. Isprva iz sebičnih
pobuda, između medvjeda i dječaka rađa se iskreno prijateljstvo u tijeku kojeg
će oba pomjeriti granice onoga što su spremni učiniti. Prijetnja koju je
cijeloj džungli odaslao strašni Sheer-Khan prisilit će ih na to. Upravo je
tigar ono što čini cijelu priču intrigantnom. Njegova je motivacija jasna, a iz
njegove zlobe kreće zaplet, kao i rasplet priče. Putovanje koje će Mowgli pritom
proći odvijat će se, kako nam se to kaže na početku, „njegovim tempom“.
U nekoliko navrata sam se vraćao u
djetinjstvo gledajući ovaj film, ali bilo bi pogrešno pretpostaviti da je „Knjiga
o džungli“ zbog toga neozbiljan film. U cijeloj raspjevanosti i zaigranosti
junaka Favreau je uspio provući neke prilično ozbiljne teme pa će tako Baloo na
recitiranje Zakona Džungle mrtav
ozbiljan Mowgliju odgovoriti „to nije pjesma, to je propaganda“ uspješno tako
kritizirajući ponavljanje bez razumijevanja što, do tog trenutka, upravo Mowgli
čini. Proces od propagande do nepisanog zakona koji se razumije samim boravkom
u džungli, tema je „Knjige o džungli“. U kratkim crtama bio bi to put od
ponavljanja do razumijevanja. Put koji je namijenjen svakom djetetu koje je
ikad sjedilo nad školskim gradivom.
Prijelomnica filma bilo bi pojavljivanje
majmunskog kralja Louieja na velikom platnu. Scena u kojoj majmuni odvode
Mowglija pred svoga kralja da mu ovaj da zadatak koji će ga možda stajati
života jako podsjeća na „Srce tame“.
Majmun i čovjek susreću se u drevnom hramu koji zorno pokazuje kako ljudska civilizacija
izgleda kad propadne, a asocijacije i reference koje pritom izbacuje množe se
kao lude. Ona očita, „Planet Majmuna“
toliko je jasna da ju nema potrebe ovdje dalje obrazlagati, ali ona manje očita
krije se baš u pojavljivanju ogromnog majmuna na platnu. Njegovo prvo
pojavljivanje je u mraku, on „izvire“ iz sjene i u njegovom nastupu pojavljuju
se tragovi onog legendarnog nastupa Marlona
Branda u „Apokalipsi danas“.
Sjedeći tako u kino-dvorani i gledajući tog ogromnog majmuna prvo što sam pomislio
bilo je kako bi baš Brando, da je živ, bio idealan odabir za tu ulogu.
Asocijacije i reference redatelja su odigrale svoje i u potpunosti uspjele.
Naravno, to ne znači da je Walken loš, baš naprotiv. Asocijacije su uspjele
zato što je u svojoj ulozi izvrstan.
Završna se bitka ovdje, kao i u
književnom predlošku, može promatrati i kao sukob ludila i razuma ili vatre i
prirode. Mowgli će se naći u tom procijepu, a između životinjskog i ljudskog na
kraju će odabrati ono što jedino može. Takav odabir će ga spasiti, ali i
naglasiti važnost tolerancije i opasnost prenagljivanja.
Sve u svemu, „Knjiga o džungli“ je
izvrstan i zabavan film od kojeg sam dobio daleko više nego što sam očekivao.
Film koji sa zadovoljstvom mogu preporučiti svima. Priča je to koja će jedno od
najljepših djela dječje literature približiti novim generacijama, a oni stariji
će ponovno pronaći možda zagubljeni dio djetinje jednostavnosti.
Disney je ponovno sjajno odradio posao.
Putovanje s Mowglijem se itekako isplatilo.
OCJENA: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar