RECENZIJA - The Invention of Lying / Umijeće laganja (2009.)

SCENARIJ: Ricky Gervais, Matthew Robinson
ŽANR: Komedija, Fantazija
GLAVNE ULOGE:  Ricky Gervais, Jennifer Garner, Rob Lowe, Tina Fey, Jonah Hill
GODINA: 2009.
DRŽAVA:  SAD
TRAJANJE: 100 minuta

Kako bi izgledao svijet u kojem nitko ne laže? Možete li uopće ostvariti nekakvu predodžbu, razviti sliku o svijetu u kojemu nema laži? Ricky Gervais se zabavio tom idejom i vidjevši potencijal u njoj, pretočio sve na platno te u suradnji sa Matthewom Robinsonom napravio jednu originalnu, ali i nekonvencionalnu komediju. Komedija koja zadire u najosjetljiviju temu današnjice, religiju! Ne samo da zadire, već na satiričan način gleda na sam koncept religije i razvija jednu itekako kvalitetnu parodiju. Neki će se naći uvrijeđeni nakon gledanja filma, ali isto tako vjerujem da oni koji znaju tko je Ricky Gervais i ne slažu se s onime što promovira neće pogledati ovaj film. Gervais je imao ciljanu publiku, naciljao je fenomenalno, ali eto malo slabije pogodio.

Nemojte misliti da je ovo samo komedija koja se bavi ismijavanjem religije i promicanjem ireligioznosti. Ovaj film dodiruje i neke osnovne probleme malog čovjeka kao što su; nezadovoljstvno vlastitim izgledom, nedostatak samopouzdanja, ali i svima poznata tema, ljubav.

Osim već spomenutog Gervaisa koji prste ima u režiji i scenariju, kao što i utjelovljuje glavnog lika u filmu se pojavljuju brojna poznata imena kao što su: Jennifer Garner, Rob Lowe, Tina Fey, Jonah Hill, Jason Bateman, Christopher Guest, Louis C.K. i sada već nažalost pokojni Philip Seymour Hoffman.

Gervais utjelovljuje Marka Belissona, pisca koji kao i svi, živi u svijetu u kojem je nemoguće lagati i u kojem je sam koncept laži totalna nepoznanica, ali jednog dana otkriva da on ima sposobnost izreći laž. Tu se sve mijenja. Otvaraju mu se neki za njega nekarakteristične oportunističke mogućnosti koje odluči iskoristiti na najbolji mogući način. Jedan od ciljeva mu je da se približi Anni koja za njega ne pokazuje pretjerani interes, ali promjena situacije mu ipak daje šansu da izvuče nešto iz te situacije.

Prvih pola sata filma je urnebesno! Fenomenalno napisan scenarij sa nizom šala koje se nadovezuju jedna na drugu, pun pogodak. Međutim, ostatak filma preuzima ta priča o Belissonovoj nesretnoj ljubavi te onaj satirični dio koji se dotiče religije. Šala ostaju na nivou, ali svaka duhovita dosjetka izgleda kao zasebni skeč, posebno one u kojima se pojavljuju Louis C.K. i Jonah Hill. Kvaliteta je neupitna, ali se gubi veza između same radnje i šala, tajming je nešto najbitnije kada je šala u pitanju, a upravo taj segment najviše pati.

Kada se sve zbroji i oduzme, dobivamo film koji prema svome kraju gubi na kvaliteti, ali isto tako bez obzira na to drži pažnju gledatelja. Cijelim svojim tokom zabavan film o jednoj od najozbiljnijih tema današnjice, taj mix drame i komedije je definitivno odlika kvalitetnog crnog humora, a kada uzmemo u obzir i imena koja nam prenose te sjajno napisane šale, zabava je zagarantirana.

Kada bih ocjenjivao film samo kao komediju dao bih mu jako visoku ocjenu jer se iskreno ne sjećam bolje komedije u zadnjih nekoliko godina, ali s obzirom na to da ovo Gervaisovo djelo u 100 minuta radnje ima sat vremena plesanja po rubu između "ozbiljnog filma" i komedije teško je zanemariti neke osnovne greške koje su taj, uvjetno rečeno drugi dio filma, pretvorile u skup skečeva sa povremenim daškom ozbiljnosti. Zato sam u uvodu rekao da je Gervais fenomenalno naciljao, ali ipak nešto slabije pogodio. Trebao se držati parodičnosti iz prvih pola sata filma i vjerujem da bi se o ovom filmu pričalo kao o jednoj od najboljih komedija 21. stoljeća, ovako imamo nadprosječno duhovit film koji želi u isto vrijeme biti i ozbiljan, ne može oboje!

Moja ocjena: 7/10