Werner Heisenberg jedan je od najvećih fizičara dvadesetog
stoljeća. Serija „Rat za tešku vodu“ prikazuje njegovu ulogu u
nacističkoj potrazi za atomskom bombom. No, isto tako, pokazuje nam i napore
koje su Saveznici uložili da ih spriječe. Internacionalni prijevod ove serije
je „Saboteri“ i moram reći kako u
kontekstu serije u potpunosti funkcionira. Ovdje se, naime, radi o sabotiranju
tvornice teške vode u Rjukanu. Rat
za tešku vodu jedna je od važnijih odrednica utrke za atomskim naoružanjem, a ova
serija u šest nastavaka predstavlja slobodnu dramatizaciju stvarnih povijesnih
događaja koji su, možda, odredili ishod Drugog svjetskog rata. Danas znamo da
Nijemci nisu bili blizu bombi, ali ova dramatizacija je zanimljiva zato što
pokazuje obje strane sukoba. Nuklearno oružje i razorni kapacitet koje ono ima
nisu jasne suprostavljenim stranama. „Rat za tešku vodu“ se zato odvija na
barem dvije razine: znanstvenoj i vojnoj.
Kritičari koji su očekivali povijesno vjeran prikaz tako
važnog događaja ostali su razočarani. Norveška mini-serija nije ni imala tu
namjeru. Za početak, stavila nas je u obje perspektive. Njemačka se vrti oko Wernera Heisenberga (Christoph Bach),
dobitnika Nobelove nagrade. Norveška ili saveznička perspektiva prikazana je
kroz Leifa Tronstada (Espen Klouman
Høiner), stvarnu legendu Pokreta otpora i najzaslužnijeg za organiziranje
sabotaže postrojenja teške vode u Rjukanu. U prilog seriji svakako ide
izbjegavanje formiranja „Rata za tešku vodu“ kao sukoba dva legendarna lika.
Ova je dramatizacija ispričala širu priču.
„Rat za tešku vodu“ u Norveškoj je izazvao polemike koje su
me podsjetile na naša prepucavanja oko „Crno-bijelog
svijeta“. Jasno je da su velika postignuća osjetljiv teren, ali isto tako
logično je da si scenaristi uzmu malo slobode kako bi stvorili kvalitetan i
gledljiv televizijski proizvod. Teško je povući granicu između „pjesničke
slobode“ i pretjerivanja. Peter Rosenlund, scenarist serije, obrazložio je
zahvate u priču potrebom prilagođavanja priče modernoj televiziji, no to
objašnjenje nije sjelo svima. Natuknice kako je Heisenberg pristao na suradnju
s nacistima jer je optužen za homoseksualnost, dva fikcionalna lika,
pojednostavljenje stvarnih događaja... Sve se to zamjeralo seriji u norveškom
tisku i među kritičarima. Najbizarnija od takvih kritika svakako je pitanje
„zašto je 15 ubijenih Norvežana prikazano kao masovno trenutno ubojstvo kad iz
povijesti znamo da su umirali kroz više dana i ne svi istodobno?“ Jasno mi je
da se sloboda scenarista može shvatiti kao poigravanje s uspomenama heroja, ali
heroji bi brzo bili zaboravljeni da ih nove generacije ne upoznaju kroz
moderne, njima prilagođene sadržaje.
Polemiku su izazvala i dva fikcionalna lika. Bjørn Henriksen (Dennis Storhøi) je
šef hidrocentrale i postrojenja teške vode i ustvari je spoj nekoliko
različitih ljudi koji su vodili postrojenje za nacističke okupacije. Rosenlund
kaže kako su teme i postupci oko
elektrane i postrojenja teške vode bili važniji od ljudi, stoga je za
oslikavanje priče bilo nužno stvoriti fikcionalnog lika. Ovdje se vrijedi
zadržati. Uvođenje nekoliko novih likova u priču vjerojatno bi uzrokovalo
razvodnjavanje radnje, pa sam sklon reći kako je u ovom slučaju Rosenlund u
pravu. To je, međutim, upitno za drugi fikcionalni lik, Julie Smith (Anna Friel), časnicu britanske obavještajne službe.
Njeno uvođenje u priču Rosenlund opravdava potrebom
za jakim ženskim likom, kako bi se znalo da su i žene doprinijele pobjedi u
Drugom svjetskom ratu. Iako je Friel odlična u ulozi časnice, a njen lik je
i simpatično napisan, nisam siguran je li u radnji nužno potrebna. Smith u
seriji počinje kao lik izvanrednog potencijala, s visokim stupnjem
samostalnosti i bunta, da bi do kraja serije postala klišejiziran lik kakav je
možda mogao proći u američkim filmovima pedesetih ili ranih šezdesetih. Njen
lik je imao potencijala, ali mi se čini da se izgubio među krajnostima
karaktera. To je, čini mi se, dokaz da ni scenaristi nisu znali što da rade s
njom.
Svaka će serija ovog tipa neizbježno izazvati kritike. Filmu
je u tom smislu lakše jer ne mora kontinuirano držati pažnju gledatelja. Serija
funkcionira na drugi način. Ako ne uspije zadržati pažnju nakon prve epizode,
riskira da izgubi gledanost. Drugi filmovi s temom norveškog otpora
koje sam gledao („Max Manus“, „Flame
& Citron“) uglavnom su imali crno-bijelu podjelu na dobro i zlo. „Rat
za tešku vodu“ je to izbjegao. U ratu takva podjela nije moguća, a čini se kako
obje strane koriste makjevelistički pristup kako bi ostvarile ciljeve. „Rat za
tešku vodu“ tematizira ne samo utrku za atomskim naoružanjem, već i odnos dvaju
legendi fizike. Kultni susret Heisenberg-Bohr, već ranije prikazan na filmu,
ovdje ima iznimnu važnost. Jesu li scenaristi serije to htjeli prikazati kao
pokušaj Wernera Heisenberga da obavijesti Saveznike u kojoj je fazi nacistička
izrada bombe ili je crtež koji je pokazao Bohru samo plod njegovog velikog ega?
Do kraja serije ne znamo odgovor na to pitanje, ali ono ostaje visjeti u zraku.
U strahotama rata, čak ni neosporno veliki ljudi poput Heisenberga nemaju
izbora. Možda bi, da je odbio suradnju, šteta nacional-socijalizma bila još
veća. To su svakako teze koje se mogu iščitati iz „Rata za tešku vodu“.
Dok paralelno pratimo napore skupine norveških komandosa da
sabotiraju postrojenje, pratimo i raspoloženje u Njemačkoj u trenutku kad
postaje očito da se pobjeda klizi iz Hitlerovih ruku. Pratimo kako pritisak na
znanstvenike postaje snažniji, a njihova odlučnost slabija. Također, vidimo i
da na savezničkom polju nije sve idealno. Zanimljivo je kako je ovo jedan od
rijetkih prikaza rata koji glasno tematizira neslaganje između američkog i
britanskog viđenja u razrješavanju sukoba. Upravo iz tog neslaganja proizlazi i
najveća moralna dilema na savezničkoj strani. Je li za pobjedu u ratu baš sve
dopušteno? Sažeto, strah čini nevjerojatne stvari.
„Rat za tešku vodu“ je kvalitetna i ambiciozna serija.
Svojom kvalitetom podsjeća na nedavnu njemačku uspješnicu „Naše majke, naši
očevi“. Treba imati na umu da je to romansirani prikaz stvarnih događaja. Neke
su stvari u seriji plod političke korektnosti, a neke druge pokušavanju
posthumnog kićenja heroja norveškog Otpora. Obje su itekako primjetne i utječu
na ukupan doživljaj. Kao da su Norvežani ovdje upali u američku zamku. Više sam
puta napisao kako su neki događaji važni i veliki sami po sebi. Takve događaje
ne treba dodatno uljepšavati. Nažalost, u zadnje dvije epizode primjetan je glorificiranje
povijesti koje prelazi u patetiku i na taj način snižava ukupnu ocjenu. Zbog
svega toga, „Rat za tešku vodu“ nije remek-djelo. No, i dalje je vrlo dobra
serija odlične režije i kostimografije. Isplati ga se gledati.
Iako, žao mi je što zbog scenarističkih zahvata i sentimenta
nije iskoristila svoj puni potencijal.
Ocjena: 8/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar