RECENZIJA: "ZOOTOPIA / Zootropola" (2016.) - Animirani krimić u životinjskoj utopiji

Siguran sam da primjećujete oksimoron u naslovu teksta - utopija i kriminal u istoj rečenici.  "Zootopia" je najnoviji crtić iz Disneyevog studija koji slikovito dočarava kako utopija zapravo ne postoji. Postoji samo nada za bolje sutra, i to ukoliko naučimo poštivati tuđe različitosti. Kaže se da budale pokušavaju mijenjati svijet mijenjajući druge, a pametni mijenjaju sebe i na taj način mijenjaju svijet. Ta poslovica je točna, ali pritom moramo paziti da mijenjajući sebe ne izgubimo ono što zapravo jesmo.

U današnje doba kad vladaju remakeovi, rebootovi i nastavci franšiza, u doba kad redateljima (pogotovo iz Hollywooda) ponestaje ideja, kreativnosti i originalnosti, dolazi nam "Zootopia", fantastičan crtić koji uz pomoć životinja originalno opisuje moderno društvo. Priča je to o ispunjenju životnih želja, ali i borbi s predrasudama. Iako se vrlo ozbiljna tema (možda i preozbiljna za crtić) servira u 'rukavicama', ona je vrlo lako vidljiva i susrećemo se s njom gotovo svaki dan. Pojavile su se brojne diskusije oko "Zootropole", čak je i Index pisao o njoj OVDJE, ali smatram da se u tumačenju filma otišlo ipak malo predaleko. Disneyevi crtići redovito nose neku poruku, ali ne treba zaboraviti da su oni namijenjeni prvenstveno obiteljskoj zabavi.

Nekad davno u životinjskom svijetu vladali su strah i ubijanje, a društvo je bilo podijeljeno na okrutne grabežljivce i plašljive lovine. Danas, mnogo godina poslije, svi zajedno žive u Zootropoli, mjestu gdje svatko može biti što god poželi.

Mala zečica Iva Hoplić (izvorno Judy Hopps) živi na selu, u predgrađu Zootropole. Njezina obitelj je farmerska i bavi se prodajom mrkvi, ali Ivu taj životni put nimalo ne privlači. Ona želi postati policajka, a to je gotovo nemoguća misija s obzirom da je zec i još je k tome žensko. Da stvar bude gora, policijska akademija u Zootropoli nikad nije primila zeca kao kandidata, jer su policajci uglavnom velike i opasne životinje - bivoli, medvjedi, lavovi i tigrovi. Vođena ambicijom o ispunjenu svog životnog sna, Iva se hrabro prijavljuje na policijsku akademiju i nekoliko godina kasnije odlazi živjeti i raditi u Zootropolu, grad u kojem vlada sklad, jednakost i zajedništvo.

Kako to inače biva u životu, Ivu nisu dočekale stvari onako kako ih je ona zamislila. Soba u kojoj se smjestila ima oronule zidove, krevet škripi, a susjedi su vrlo glasni i neljubazni. Već prvog dana na poslu Iva se suočava s predrasudama i uz čak 14 slučajeva nestalih sisavaca grabežljivaca, ona postaje 'parkiruša' i jedini zadatak joj je napisati što više kazni. No, Iva ne odustaje od želje da postane prava policajka i uz puno muke nagovara načelnika Biza (izvorno Bogo) da joj dodijeli slučaj o nestaloj vidri, gospodinu Ernestu Vidriću (originalno Duke Weaselton). Iva ima 48 sati da pronađe Vidrića ili u suprotnom ostaje bez svoje značke i policijske karijere. Uz pomoć lisice Nikole Divljana (originalno Nick Wilde), Iva pokušavaj riješiti slučaj u kojem nema nikakvih tragova niti svjedoka.

Disney je za stvaranje "Zootropole" okupio vrhunsku ekipu. Tu su redatelji Byron Howard i Rich Moore, pomoćni redatelj Jared Bush te čak deset scenarista koji su radili na filmu. Fascinira način na koji su ukomponirane i prezentirane ideje od tolikog broja ljudi, a da to izgleda kompaktno kao da je za sve bio zaslužan samo jedan čovjek. Glumce iz Hollywooda koji su dali svoje glasove nažalost nisam imao priliku čuti jer sam bio primoran gledati sinkroniziranu verziju. Lijepo i ugodno je bilo slušati Martinu Čvek, Filipa Riđičkog, Maju Posavec, Ranka Zidarića i druge naše glumce, ali da sam imao priliku, ipak bih radije odabrao originalnu verziju s Ginnifer Goodwin, Jasonom Batemanom, Idrisom Elbom, J.K Simmonsom, Alan Tudykom i Shakirom.

Ako ćemo gledati realno, priča o ispunjenu životnog sna, borba s predrasudama i pronalaženje svog mjesta u modernom društvu nisu nikakva novost na filmu. S te strane, Disney se nije pretjerao potrudio, za razliku od Pixara čiji prošlogodišnji "Inside Out" je imao vrlo originalan scenarij. Snaga Disneyeve "Zootropole" leži u njezinim stanovnicima koji su prikazani točno onakvi kakvi jesu. Zec je sladak i vrckav, lisac je lukavi mutljivac, vukovi su opasni i zavijaju, ljenjivac je spor i dosadan, a štakor je mafijaški gangster koji vlada iz sjene. Likovi su iznimno dopadljivi i imaju točno one osobine kojima bi ih većina ljudi opisala, a sve to je prikazano kroz njihove zanimljive karaktere i vrlo humoristične dijaloge.

"Zootropola" je puno više od svestranih likova i šarolikog grada koji slavi razlike, ona je zapravo najbolji krimić za djecu ikad. Krimi dio priče je izvrsno napisan i takvom scenariju mogli bi pozavidjeti i scenaristi pravih kriminalističkih filmova. Moram priznati da me ugodno iznenadila nepredvidljiva priča o zavjeri koja je prepuna misterije do samog kraja.

Animirani 'buddy cop' film? Zašto ne. Disney je pokazao da može stvoriti i takvu kombinaciju. "Zootropola" je izvrstan spoj animacije, krimića i avanture, film koji ima dubinu a istovremeno nudi akciju, zabavu i smijeh. Nemojte dopustiti da Vaše godine budu prepreka za gledanje najboljeg filma ove godine dosad.