RECENZIJA - "Inside Out / Izvrnuto obrnuto" (2015.) je film za sve generacije!

Disney je oduvijek bio pojam za animirane filmove, a njihova kupnja filmskog studija Pixara koji producira računalno animirane filmove bila je pun pogodak. Nakon odličnih uspjeha sa filmovima „WALL-E“, „Up“ i „Toy Story 3“ uslijedilo je jedno sušno razdoblje za Pixar. U zadnjih 5 godina napravili su samo 3 animirana filma (Auti 2, Merida hrabra i Čudovišta sa sveučilišta) koji kvalitetom nisu niti blizu ranije spomenutim filmovima. Priča oko novog Pixarovog animiranog filma „Inside Out“ kotrlja se već jako dugo, a velika očekivanja su potvrđena i nakon premijernog prikazivanja na Filmskom festivalu u Cannesu ove godine.

S nestrpljenjem sam očekivao početak prikazivanja „Inside Out“  u našim kinima, iako moram priznati da je moj entuzijazam prilično splasnuo nakon što sam pročitao da hrvatski prijevod naslova filma glasi  „Izvrnuto obrnuto“ i  da neće biti moguće pogledati originalnu verziju već samo onu sinkroniziranu. Također, prilično su me razljutila vremena predstava u kinu (najkasnija je u 19:10) i nije mi jasno kako nije prepoznat potencijal ovog predivnog filma. Očito neki ljudi žive u potpunoj zabludi vjerujući kako animirane filmove gledaju samo djeca. No, nakon što sam se udobno smjestio u kinu, mojem početnom nezadovoljstvu je došao kraj i počela je magija koja me vrlo brzo uvukla u jedan potpun nov, predivan svijet animacije.

Smetnuo sam s uma kako Pixar prije samog početka filma prikazuje jedan svoj kratkometražni animirani film koji tematikom nije vezan uz naslov niti radnju filma. Prije „Inside Out“ prikazan je kratki animirani film „Lava“ koji me oduševio već nakon nekoliko scena. Radi se o mjuziklu sa romantičnim štihom koji prikazuje 2 vulkana i njihovu borbu za srećom i ljubavi. Stvarno je zadivljujuće kako jedan crtić od 2-3 minute može stvoriti fenomenalnu atmosferu i napraviti čaroban uvod za ono što je pred nama. Kratki pogled na filmić "Lava" možete vidjeti na LINK-u.

Film započinje rođenjem djevojčice Rajke (originalno Riley). Tijekom njenog odrastanja upoznajemo emocije koje upravljaju Rajkom. Odmah prilikom rođenja Rajke, u trenutku kada ugleda svoje roditelje, pojavljuje se uvijek nasmijana i razigrana Sreća. Ubrzo nakon Sreće, dolazi jadna i neraspoložena Tuga koja je uzrokovana praznim trbuščićem. Kada Rajka mora jesti nešto što joj ne odgovara, javlja se Gadljivost čija je noćna mora odvratna brokula. Na dodatno nagovaranje da jede hranu koju ne voli, lakozapaljivi i nagao Bijes progovara iz nje. I na kraju dolazi posljednja emocija koja se javlja nakon što Rajka doživi neko neugodno iskustvo, a to je mršavi i bojažljivi Strah.

Emocije Sreća, Tuga, Gadljivost, Bijes i Strah žive u Rajkinoj glavi, točnije u kontrolnoj sobi otkud Rajki šalju informacije i savjete kako da se ponaša i reagira u svakodnevnim situacijama. U početku Sreća ima gotovo sve konce u svojim rukama i jedina ima pristup upravljačkoj ploči u kontrolnom centru Rajke. Svaki pokušaj ostalih emocija da upravljaju Rajkom je neuspješan, tako da je Rajka iznimno sretno i nasmijano dijete sa zabavnim djetinjstvom. Velike promjene će uslijediti u Rajkinom životu uzrokovane selidbom u drugi grad nakon što njezin otac dobije novi posao, a do promjena će doći i u Rajkinoj glavi gdje će izbiti pravi košmar. Emocije će biti na velikim mukama dok Rajka nailazi na probleme u novom gradu - kako kod kuće, tako i u školi. Nesretnim slučajem Sreća i Tuga će završiti u Rajkinom centru za dugotrajno pamćenje iz kojeg će morat pronaći put natrag do kontrolne sobe gdje Bijes, Strah i Gadljivost upravljaju nezadovoljnom Rajkom koja želi pobjeći od svega i vratiti se u svoj stari dom. Sreća i Tuga će u avanturi pronaći brojne usputne posjetitelje Rajkine svijesti kao što je imaginarni prijatelj Bing Bong, strašni klaun Lupetalo i zločesta Brokula.

Redatelj Pete Docter je napravio vrlo kompaktan animirani film koji je prikazao na jedan predivan te vrlo šarolik i duhovit način. Događanja su podijeljena na 2 lokacije: prvo mjesto radnje je u Rajkinoj glavi gdje glavnu riječ vode emocije, a drugo mjesto je stvarni svijet u kojem Rajka odrasta. Oba svijeta su iznimno slikovito prikazani i napravljena je odlična povezanost između njih. Likovi emocija su iznimno zanimljivi i svaki je karakterističan i zabavan na svoj način. Iako, moram spomenuti da se djeci u kinu nisu svidjele baš sve emocije. Od djevojčice koja je sjedila pokraj mog sjedala vrlo često sam mogao čuti: „Joj kako me živcira ova Tuga. Razbila bi ju. Baš je glupa.“ Zanimljivo je kako različite generacije gledatelja mogu shvatiti događaje na filmu na potpuno različite načine. Dok djeca emocije gledaju kao junake i negativce, malo stariji i iskusniji gledatelji sigurno će vidjeti skrivene poante kojih je ovaj film prepun. Prva poruka koja odmah upada u oči je sklad i harmonija, tj. što se događa kada neke stvari nisu posložene kako bi trebale biti. Zaključak je vrlo jasan. Svi osjećaji su iznimno važni i svaki od njih ima svoju funkciju i razlog postojanja. Emocije ne treba suzbijati i potrebno je pronaći zlatnu sredinu gdje će svaka emocija imati mogućnost svog izražavanja u prikladnom trenutku. Druga skrivena poruka filma je o obitelji. Možda zvuči klišejizirano, ali nije niti malo. Obitelj je prikazana kao najvažnija i posljedni je oslonac ljudske svijesti.

Sigurno se pitate zašto sam napisao da je film kompaktan? Ljudski mozak je iznimno složen, a takav je i film „Inside Out“. Pete Docter je ozbiljno pristupio snimanju filma, a tome svjedoči činjenica da su na filmu radila i dva iznimno poznata psihologa. Kao rezultat te suradnje dobili smo fenomenalan prikaz ljudske svijesti i svega što se krije iza naših svakodnevnih reakcija, mišljenja i sjećanja. Sjećanje na film „Inside Out“  će sigurno biti spremljeno na lokaciju gdje se spremaju matična sjećanja koja će izgraditi otok osobnosti čiji je glavni zadatak naučiti nas kako upravljati svojim emocijama. „Inside Out“ funkcionira na svim razinama i namijenjen je svim generacijama. Svatko će pronaći nešto za sebe u ovom vizualno predivnom filmu koji ima iznimno jaku emocionalnu, ali i poučnu notu. Nemojte samo razmišljati da pogledate „Inside Out“, već odmah rezervirajte svoje karte! „Inside Out“ je možda i najbolji film koji je izašao iz Pixarovog studija i gotovo sigurno će postati klasik koji će gledati brojni naraštaji.

OCJENA 10/10