RECENZIJA: "KRAMPUS" (2015.) - Mračna strana Božića

Stigao nam je prosinac, a sa njim i brojni blagdani. Tradicionalno u 12. mjesecu svake godine izlazi nekoliko božićnih filmova, ali oni vrlo brzo padaju u zaborav i ne uspijevaju dosegnuti uspjeh svojih prethodnika od prije dvadesetak godina koji se i dan danas prikazuju svake godine tijekom ovog blagdanskog razdoblja. U kinima trenutno igra nekoliko Božićnih filmova od kojih se najzanimljiviji čini "Krampus" jer nudi nešto novo i odskače od uobičajenih filmova koji su namijenjeni za predbožićno doba. Ovo je jedan od rijetkih primjera gdje se lik Krampusa pojavljuje u nekom američkom filmu, a za to je zaslužan režiser i scenarist filma Michael Dougherty ("X-Men 2", "Trick 'r Treat", "Superman: Povratak").

Kriva očekivanja od filma mogu rezultirati nezaluženo lošom ocjenom i neuvjerljivim dojmom. Kako bi mogli prepoznati ono što film nudi, vrlo važno je znati što očekivati od filma. Prije nego se upustite u gledanje "Krampusa" pripazite da je ovo horor-komedija začinjena sa fantasy dijelovima. Dakle, nemojte očekivati neki ozbiljan film, već se pripremite na jednu neobičnu maštovitu bajku koja prikazuje mračnu stranu Božića gdje ne manjka smijeha, ali niti straha. "Krampus" je jedan od onih filmova koji počinju mirno i idilično, a sa razvojem priče, odlaze u potpunom drugom smjeru kojeg karakterizira totalna suprotnost - tama i nemir.

"Krampus" slikovito počinje sa scenom na 'Black Friday' gdje Amerikanci doslovno gaze jedni preko drugih kako bi ugrabili željeni artikl na popustu. Amerika ima neizbježan utjecaj na Europu, pa smo tako već prisvojili njihovog 'Djeda Mraza', 'Noć vještica' i ne tako davno, 'Black Friday'. Na sreću, režiser se nije odlučio za veličanje Amerike i njihovih običaja, već naprotiv - odlučio se na svojevrsnu parodiju američkog društva u predblagdanskom razdoblju. Kritika se prvenstveno odnosi na američku populaciju, ali sve više i na nas u Europi. Nažalost, sve češće se pogrešno shvaćaju blagdani. U prvi plan padaju grabljenje poklona, pomahnitalo kupovanje i keširanje novca, a prave vrijednosti kao što su obitelj, tradicija i druženje, dolaze nekako u pozadini.

Nekoliko je dana prije Božića, a dječak Max je prilično nezadovoljan situacijom u vlastitom domu i obitelji. Njegovi roditelji Tom i Sarah se ne slažu najbolje u posljednje vrijeme jer Tom sve više vremena provodi na poslu, a sve manje kod kuće s obitelji. Max ima problema i u školi gdje je žrtva maltretiranja, a niti sestra Beth mu nije baš prijateljski nastrojena. Maxovo nezadovoljstvo će kulminirati nakon što im u posjet dođu teta, tetak i njihovo četvero djece. Slično kao i Kevin u "Sam u kući", Max će navečer ljut otići na spavanje i poželjeti želju zbog koje će se možda pokajati. Drugo jutro se budi bez struje, vode i grijanja, a vani vlada snježna mećava koja mu je dom zatrpala snijegom. Max je dozvao strašnog demona Krampusa, zločestog brata Svetog Nikole. Krampus ne donosi poklone, a uz pomoć svojih pomagača došao je kazniti one koji ove godine nisu bili dobri.

Kako bi ugurao lik Krampusa u priču, režiser je iskoristio ulogu Maxove bake Omi koja je Austrijanka i u filmu govori njemački. Moram izraziti nezadovoljstvo prema distributerima filma koji nisu uopće preveli veliki dio Ominih rečenica koje su bile na njemačkom. (isti problem je imao Danijel sa "Bridge of Spies") Priča o Krampusu dolazi iz alpskih predjela gdje prevladava germanski jezik, a Omi je poslužila kao odličan izvor informacija o Amerikancima relativno nepoznatom Krampusu. Drugi lik kojeg bih posebno izdvojio je tetka Dorothy. Ona me podsjetila na jednu gataru iz igre Tales of Monkey Island. Ako ste ju kojim slučajem igrali, sigurno se sjećate avantura Guybrush Threepwooda. Dorothy me podsjetila na voodoo gataru koja daje savjete Guybrushu i vodi ga mudrim izrekama. (slika) Dječaka Maxa je vrlo dobro odglumio Emjay Anthony koji je najpoznatiji po ulozi Percyja u Favreauovom "Chefu", a njegove roditelje utjelovili su manje uvjerljivi Adam Scott ("Tajni život Waltera Mittyja", "Step Brothers") i Toni Collette ("Šesto čulo", "Mala miss Amerike").

Nakon početnog uvoda, film zapada u probleme zbog sporije radnje i, usprkros kratkih 98 minuta, na trenutke djeluje razvučeno. Kako se bliži dolazak Krampusa, sve sjeda na svoje mjesto i funkcionira jako dobro. Krampusova prisutnost dolazi vrlo brzo, ali ne i njegova pojava na ekranu. Režiser mudro odgađa i tempira pojavljivanje glavnog lika što film čini zanimljivijim i napetijim. Za vrijeme dok iščekujemo Krampusa, obitelj teroriziraju, a gledatelje zabavljaju Krampusovi pomoćnici koji podsjećaju na atmosferu iz "Gremlina". Izgled Krampusa je hvalevrijedan, baš kao i cijela situacija oko njegovog dolaska. Manje zamjerke idu radu kamere jer je u akcijskim scenama kamera prebrza i predrhtava.

"Krampus" nema fantastičan scenarij niti vrhunske glumce koji mogu nositi film, ali ima kreativnost,  dobar humor, odličnu glazbenu podlogu i nažalost, neispunjen veliki potencijal. Ljubitelji horora će ostati uskraćeni za pokoju horor scenu više, jer najveći strah je onaj koji izaziva Krampusov dolazak. Krampusom se oduvijek plašilo malu djecu, ali možda Krampus ima i pokoju riječ za nas starije koji više ne vjerujemo u njega. Vjerujem da je upravo to bio i glavni cilj filma. Manje materijalistički pristup blagdanima, a više božićnog duha i obiteljskog zajedništva. Naravno da će božićna strka i darivanje uvijek biti prisutni, ali pritom ne treba zaboraviti na prave vrijednosti koje se čuvaju tradicijom. "Krampus" je inventivna božićna priča koja nudi vrlo dobru zabavu, a uz pivicu ili dvije, vjerujem da ćete se valjati od smijeha tijekom određenih scena. A kad vidite Krampusa, iduće godine ćete dobro promisliti da li je mudro staviti čizmicu na svoj prozor i ostaviti ga otvorenim. Pogotovo kada se sva svjetla ugase.