DANČI BIRA: "CHARLEY WARRICK" (1973.) - Može li sitni lopov pobijediti mafiju?


Policajac pušta čovjeka u gipsu da sam podigne novac u banci. Žena ga čeka u autu. Obavio je svoju dužnost, a bračni par djeluje dovoljno bezopasno. Mjesto radnje – banka u Novom Meksiku. Čovjek ulazi u banku i od službenice traži da mu unovči ček. Rasplet situacije možete pretpostaviti. Pljačka koja nema za cilj neki veliki plijen. Dvije do tri tisuće dolara. Prava sitnica, rekao bi lik iz omiljena stripa. Problem je što se u maloj banci nalazi daleko više, dakako mafijaškog, novca. Dodatni problem je što to nitko od uključenih nije očekivao. Što će se sad dogoditi? Tako počinje „Charley Warrick“, film Dona Siegela. Postoji nekoliko razloga zbog kojih baš volim ovaj film. Pa, krenimo redom…


Prvi razlog je svakako Walter Matthau u glavnoj ulozi. Njegova transformacija od dobroćudnog lika s početka filma pa do dominantnog ideologa u nastavku daje ovom filmu onu značajnu notu koja drži gledatelja kroz čitavo trajanje filma. Matthau nije Brad Pitt ili Clooney, nije tip glumca koji će držati pozornost na taj način. Njegov je pristup ovoj ulozi siroviji. On igra ulogu čovjeka koji nema što izgubiti. Do vraga, mislio sam tako kad sam prvi put gledao film, on je Mister No koji je odlučio prijeći granicu zakona. Jest, „Charley Warrick“ je došao nakon „Prljavog Harryja“ pa su ga često nepravedno doživljavali kao Siegelov intermezzo, kao nekakvu pauzu između kultnog Callahana. No, „Charley Warrick“ zaslužuje kultni status koji ima među filmofilima. Često smatran jednim od podcjenjenijih Siegelovih filmova, „Charley Warrick“ nam daje jedan od najzanimljivijih akcijskih i karakternih obračuna na filmskom platnu.


Mafija nakon što joj nestane tolika količina novca neće ostaviti sve u rukama zakona. Pogađate, angažirat će svog tragača. Tragača koji će biti i ubojica. Molly, kojeg sjajno glumi Don Baker, je bezosjećajni ubojica koji robuje iskonskim nagonima. No, ne bilo kako. Osim što će učiniti sve da otkrije tko je toliko glup da mafiji ukrade novac, Molly će na vrlo zanimljiv način odbiti seks u bordelu i isprovocirati ga u jednoj sasvim drugoj situaciji. Molly je jednostavan, brutalan i žestok. Tip s kojim se ne želite zakačiti. Sjajno je primijetiti kako je njegov obrazac ponašanja prilično sličan onom koji primjenjuje Frankie Bono u „Blast of Silence“ koji sam nedavno recenzirao. Osim njega, kojeg sam zapamtio kao jednog od prvih takvih likova kojeg sam u životu pogledao, zanimljiv je i lik antipatičnog Harmana Sullivana kojeg glumi Andy Robinson. Siegelovim fanovima koji možda nisu pogledali „Charley Warrick“ ovaj će glumac biti poznat kao Škorpion, serijski ubojica iz „Prljavog Harryja“.


U Australiji je ovaj film bio poznat kao „Ubijte Charleya Warricka“. Iako taj naslov možemo shvatiti kao određeni spojler, to nije naslov koji je Siegel planirao dati ovom filmu. „Posljednji od nezavisnih“ bio je naslov koji je originalno planirao Siegel. Jer, Charley Warrick je upravo to… Posljednji Mohikanac, onaj iskonski romantični bandit. U najboljoj tradiciji s jedne strane vesterna, a s druge film-noira, on nije vezan za velike kriminalne organizacije. Njegova motivacija je jednostavna i ograničena. No, kad se nađe u situaciji koja je od nje veća morat će postati intelektualni div, kriminalni „mastermind“ čije tajne, kako se ono zna reći, imaju tajne. Kod Warricka je posebnost to što on originalno nije takav. Njega je za razliku od mnoštva sličnih likova, situacija napravila takvim.


Središnja tema ovog filma je sukob organiziranog kriminala s jedne i sitnog kriminala s druge strane. Tko će tu pobijediti? Može li mrav pobijediti mašineriju? Centralna pitanja ovog filma. No, ako pretpostavimo da je odgovor potvrdan (jer inače ne bi bilo filma) onda posebnu draž nosi pitanje – kako?


Sve se ovdje svodi na instinkte. Molly ima primalne nagone zbog kojih izgleda i ponaša se kao pas krvosljednik. Charley, s druge strane, ima samo jedan nagon – onaj za preživljavanjem. U tom sukobu nagona teško je predvidjeti ishod. Novac je ovdje samo sekundaran, služi kao motiv. Razlog koji nas je doveo u cijelu situaciju.


Dok sam gledao film bilo mi je žao glavnog lika. Ne znaš ni sam je li ti žao što je pokupio hrpetinu love tamo gdje je nije smjelo biti ili ti je drago što je to tako jer se sad pred tobom događa jedan od najboljih filmova ovog tipa. Jest, nije nikad dobio priznanja kao neki drugi, popularniji filmovi. Jest, nije ni među najboljim Siegelovim filmovima. No, rijetko je koji film tako gol i sirov. Rijetko je koji film tako iskren.


Zato, treba cijeniti Charleya Warricka. On je puno više krik nego intermezzo. A Siegel? On je uvijek znao snimiti film.


Ocjena: 8 / 10



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

0 komentari:

Objavi komentar