RECENZIJA: "Busanhaeng aka Train to Busan / Vlak za Busan" (2016.) - Akcija i zabava uz zombije!

Južna Koreja definitivno 'podiže' ovu filmski slabu 2016., a najnoviji južnokorejski film koji se s nestrpljenjem iščekivao je akcijski horor sa zombijima, "Train to Busan". Moram priznati da, blago rečeno, zombiji nikad nisu bili moj prvi izbor prilikom biranja filmova. No, to nikako ne znači da ih ne gledam. Stoga, ako baš i ne preferirate filmove sa zombijima, preporučam Vam da date priliku "Vlaku za Busan" i ukrcate se na vožnju koja je prepuna žestoke akcije, napetosti, zabave... i naravno, zombija koji dolaze u hordama!

"Vlak za Busan" dolazi u izvedbi relativno novog i nepoznatog režisera i scenarista Sang-ho Yeona. Posebno zanimljiva je činjenica da se Yeon dosad bavio uglavnom animiranim filmovima, a ovo je prvi film u kojem se okušao u potpuno drugačijem okruženju. "Vlak za Busan" svojim obilježjima pripada u podžanr zombi filmova, ali u sebi nosi južnokorejski pečat koji će Vas možda (ne)ugodno iznenaditi, ovisno o tome koliko ste navikli na američki netipične standarde koji se mogu vidjeti uglavnom samo u južnokorejskoj kinematografiji. Vožnja za Busan na trenutke djeluje poput naivnog i previše zaigranog putovanja s melodramatičnim krajem, ali upravo svi ti 'neobični' trenuci u jednom zombi filmu čine "Vlak za Busan" iznimno jednostavnim, dinamičnim i vrlo zabavnim uratkom.

Seok Woo je uspješan poslovan čovjek koji u potpunosti zanemaruje svoju obitelj. Žena ga je ostavila, njegovu kćer čuva baka, a ne sjeća se niti što je kćeri kupio za prošli rođendan. Nakon što mu kćer Soo-an priopći da želi rođendan provesti s majkom u Seoulu, njih dvoje zajedno sjedaju u vlak i odlaze na putovanje, niti ne sluteći što ih sve očekuje putem.

"Vlak za Busan" ima vrlo kratak uvod i gotovo nikakvo objašnjenje za nastalu epidemiju koja je rezultirala hordama zombija, ali ako uzmemo onu poznatu da 'cilj opravdava sredstvo', izostanak bolje uvertire ne predstavlja skoro nikakav nedostatak za film. Vjerujem da većina Vas želi gledati što i kako rade zombiji, a ne kako i zbog čega su nastali. Većina radnje se odvija u vlaku što svakako podsjeća na Bongov "Snowpiercer", ali kad se scenarij pogleda iz šireg aspekta ova dva filma imaju vrlo malo tog zajedničkog. "Vlak za Busan" je, baš poput "Snowpiercera", vrlo dinamičan i akcijski nabijen film, ali atmosfera je pak potpuno drugačija. Iako se radi o napetom triler/hororu, scene nisu toliko mračne, a atmosfera ne pršti uzbuđenjem. Zombiji djeluju vrlo smrtonosno i krvoločni su u svakom trenutku, ali film više naginje dobroj zabavi nego strašnom hororu.

Od ovakvog tipa filma teško je očekivati scenarij koji će oduševiti gledatelje. Priča je dobra onoliko koliko treba biti da bi bila funkcionalna, ništa više i ništa manje. Jedan od razloga za to je vjerojatno i činjenica što je u spomenutom podžanru većina toga već viđena i što ne postoji puno prostora za neko veće iznenađenje. Jedna stvar u scenariju je jako dobra napisana, a to su raznovrsni likovi. Putnici vlaka zapravo predstavljaju presjek svakog društva. Tu su skitnica, kukavica, hrabar čovjek, bogataš koji će učiniti sve da spasi vlastitu guzicu, dijete, trudnica, mladi zaljubljeni par, starica, srednjoškolska sportska ekipa itd. Svatko od njih želi preživjeti i bori se za svoj život, ali ne reagiraju svi baš jednako. U filmu su također prisutne socijalne i društvene teme kao što su problemi velikih kompanija, korumpiranih političara, klasnih podjela i poslom otuđenih roditelja.

Od glumaca valja izdvojiti Yoo Gonga ("Do-ga-ni") koji glumi oca i Soo-an Kim koja glumi njegovu kćer. Upravo je mala Kim ostvarila najupečatljiviju ulogu u ovom filmu i nadmašila na stotine zombija koji su vrlo dobro prikazani i djeluju zaista zastrašujuće. Interesantno je da niti jedan zombi nije stradao od vatrenog oružja što ovu priču čini još zanimljivijom i posebnijom. Nitko od putnika u vlaku ne očekuje napad zombija, nitko nije naoružan do zuba, a svi su odjednom u opasnosti i svatko od njih se mora boriti za svoj život.

Južnokorejci sve češće snimaju 'blockbustere' i sve češće se bave temama koje su odavno prisutne u Hollywoodu, ali ono što je najbitnije - ostaju dosljedni sami sebi i ne prilagođavaju svoj stil drugima. To je ono što ih čini posebnima i zbog toga su postali jedna od najjačih filmskih zemalja. "Vlak za Busan" je vrlo dobar film i predstavlja odličan dodatak podžanru zombi filmova. Iznimno je tečan i lagan za gledanje, ne zahtijeva gotovo nikakvu pažnju, a nudi toliko akcije i zabave da ga ne bi smjeli propustiti.