RECENZIJA - The Babadook (2014.)

REDATELJ: Jennifer Kent
ŽANR: Horor, Triler
GLAVNE ULOGE: Essie DavisNoah WisemanDaniel Henshall
GODINA: 2014
DRŽAVA: Australija
TRAJANJE: 93 minute

U posljednje vrijeme nam iz Australije dolaze vrlo dobri horor filmovi, a "The Babadook" je vjerojatno jedan od najboljih.  Ovo nije jedan od onih filmova koji je strašan na prvi pogled, ali je svakako neizvjestan i vrlo jeziv psihološki horor u kojem pokušavamo saznati što je stvarno, a što nestvarno. Kako je danas jako teško pronaći dobar noviji horor, vrijednost ovog nisko budžetnog filma je zapravo jako velika. Pa krenimo.

Amelia je samohrana majka koja se još bori sa životom nakon smrti voljenog supruga.  U tome joj dodatno otežava njezin još mali sin Samuel koji ima strah od čudovišta u kući. U početku Amelia tolerira ponašanje sina i ima suosjećanje prema djetetu , no pojavljivanje knjige "Mr. Babadook" u dječakovoj spavaćoj sobi, signalizira početak zlokobnog prisustva kojeg se i sama Amelia počinje pribojavati. Babadook je film koji u početku podsjeća na dramu/horor "We need to talk about Kevin". U oba filma glavne uloge imaju majka i njezino dijete koje je po nečemu drugačije od sve druge djece. Zbog te njihove različitosti, majke vode jako tešku borbu sa svojim djetetom pa i sa samima sobom. U jednom neobičnom odnosu, kada zbog ponašanja djeteta, majka počinje mrziti svoje dijete i ne može ga više voljeti na način kako bi to majka trebala.

Radnja se polako razvija kroz odnos majke i njezinog sina, a većinu vremena provode u kući. Samo jedna lokacija snimanja filma može biti i mana, ali u ovom slučaju je to vrhunski odrađeno, a glumci su nesumnjivo pridonijeli tome. Gluma u ovom filmu je stvarno vrlo dobra. Glavni glumci su prikazali nevjerojatnu emociju u borbi sa vlastitim demonima, a sam film nas tjera da brinemo i žalimo za njihovim posrnulim dušama. Ako se uživimo u film, gotovo da možemo osjetiti njihov strah u očima i srcu. Njihova patnja i strah, postaju naša patnja i strah. Obje izvedbe su jednostavno veličanstvene.

Babadook je film o ljudima, a ne o čudovištima ili o nadnaravnom. Prikazan je silazak u ludilo koji je prikazan na dirljiv način, a same scene su tmurne, tužne i teške. Dosta često se izmjenjuju scene gdje likovi spavaju ili govore o spavanju , odnosno provode svoje vrijeme lutajući u dnevnom boravku u pidžami. Redatelj nam je time htio dodatno prikazati njihovu duševnu bol, depresiju i tugu za nikad ne preboljenom smrti člana svoje obitelji.

Mr. Babadook je slikovnica sa slikama koje iskaču kako listamo njene stranice. Nakon pojave knjige u životu Amelie i njenog sina, više ništa nije isto.  Knjiga je poprilično jeziva već na prvi pogled, a tokom filma dobiva još više zastrašujući ton kada vidimo koliki utjecaj ima na tuđe živote. Amelia se bezuspješno pokušava riješiti knjige, i tu već dobivamo sliku da je riječ o nečem puno više nego što je sama slikovnica. Čudovište iz navedene knjige se pojavljuje uglavnom na  rubovima slikovnice, ili iskače na neočekivanim mjestima unutar knjige, što je odlično zamišljeno i odgovara radnji i tematici filma. Ako ste pažljivo pratili film na početku, mogli ste primijetiti da je Amelia prije smrti svoga muža pisala dječje knjige. Imajući tu informaciju, možemo vrlo lako zaključiti da je upravo sama Amelia napravila ovu knjigu. Još jedan dokaz koji opravdava tu tvrdnju je trenutak kada ona odlazi prijaviti na policiju da ju neko zastrašuje sa knjigom, te tom prilikom ima crne ruke. Od čega su bile crne ruke? Moja pretpostavka je da je Amelia ponovno sastavila knjigu te se pritom zaprljala sa bojama koje su u njoj. Naziv knjige i čudovišta "Babadook" je vrlo zastrašujući i zvuči jako originalno. No, ako malo bolje pogledamo, "Babadook" je anagram/premetaljka riječi "A Bad Book", u prijevodu "Zločesta knjiga".

Čudovište iz knjige Babadook je kreacija podsvijesti Amelie nakon tragičnog gubitka supruga. Sva tuga, bol i strah pretočeni su u zamišljeno čudovište koje predstavlja njezinu unutarnju borbu. Babadook postaje stvarniji u trenutku kada Amelia odluči napraviti slikovnicu o njemu, te je zapravo Amelia "zarazila" svoga sina sa čudovištem i sveopćim strahom u životu.

Čitajući i druga mišljenja, vidio sam da su mnogi razočarani krajem filma. Po meni je kraj odlično zamišljen. S vremenom su Amelia i Samuel naučili živjeti sa svojom tugom i boli, te kontrolirati čudovište Babadooka koji zapravo živi u njima samima. Babadook je na kraju završio u podrumu, gdje su smještene i sve ostale stvari od pokojnog muža Amelie. Podrum je simbolično prikazan kao dio njihove podsvijesti.  Babadook je tijekom filma prisutan svuda u kući i u njihovom stalnom životu. Kada su se naučili boriti sa svojim unutarnjim demonima i teškom prošlošću, uspjeli su izgurati čudovište iz kuće natrag u podrum, duboko u svoju podsvijest. Nisu uspjeli ubiti Babadooka i riješiti ga se zauvijek, jer je normalno da nas tragični događaji u životu zauvijek prate, samo ih s vremenom naučimo potisnuti duboko u sebi i nastavimo dalje normalno živjeti.

Babadook je odličan film sa originalnom pričom te odličnom glumom dvoje glavnih glumaca. Ako ste očekivali još jedan horor sa paranormalnim, prevarili ste se. Ovaj film je nešto novo, vrlo dobro i drugačije. Jedan od najboljih psiholoških horora u posljednje vrijeme.  Ako ste ljubitelj krvi, zombija, čudovišta, paranormalnih pojava i ostalog, ovaj film nije za Vas. Ako volite dobro posložen horor gdje teror raste tijekom cijelog filma, jedan "pametan" psihološki horor u kojem se napetost gradi scenografijom, odličnom glazbom, zvukovima i atmosferom,  obavezno pogledajte Babadook!

OCJENA 8/10